Posledná hviezda #3 (Rick Yancey)

Originálny názov: The Last Star
Séria: Piata vlna
Vydavateľstvo: Tatran
Rok vydania: 2016
Väzba: Pevná s prebalom
Počet strán: 280
Hodnotenie: 4,5/5




Anotácia:


NEPRIATEĽ SÚ TÍ DRUHÍ.
NEPRIATEĽ SME MY.

 Sú tu dolu, sú tam hore, nie sú nikde. Chcú Zem, chcú nám ju nechať. Prišli nás vyhladiť, prišli nás zachrániť. Za všetkými týmito hádankami je schovaná pravda: Cassie sa cíti zradená. Rovnako ako Macherka. Zombie. Nugget. Všetkých sedem a pol miliardy ľudí, ktorí donedávna obývali našu planétu. Najskôr ich zradili Tí druhí, teraz ich zrádzajú vlastní. V týchto dňoch sa zvyšky zachránených obyvateľov Zeme budú musieť rozhodnúť, čo je dôležitejšie: zachrániť sa... alebo zachrániť to, čo nás robí ľuďmi.
***
Tak a máme to tu. Posledná kniha, ktorá celý príbeh uzatvára a my sa konečne dozvedáme odpovede na otázky, ktoré boli v príbehu ukryté po celý čas. No čo je asi najdôležitejšou vecou, ktorú by ste mali vedieť predtým, ako sa do tejto série pustíte, je následovné – ak očakávate typické sci-fi, v ktorom budú pobehovať zelení mužíci hore dole, spoločnosť Vám okrem toho budú robiť vesmírne lode a iné krvilačné mechanické stroje prelievajúce ľudskú krv, budete veľmi sklamaní. Podľa môjho názoru je práve toto dôvodom nízkeho hodnotenia od niektorých ľudí - očakávanie niečoho, čo sa nakoniec ukázalo v úplne inom svetle a aj napriek tomu, že to podľa mňa to bolo naozaj 'dobré svetlo', zjavne nespĺňalo ich požiadavky.

 Nikdy v živote som nečítala anotáciu, ktorá by zhrnula príbeh lepšie ako táto a to rovno všetky tri knihy, nie len tú poslednú. Naozaj. V podstate sú to moje myšlienky vtesnané do krátkeho odseku, ktoré sa hmýrili mojou mysľou celý ten čas a tak si nie som istá tým, či je moja recenzia v tomto prípade ešte potrebná. Totižto, ja vlastne ani neviem čo napísať bez toho, aby som sa neopakovala po anotácii – zahrám sa na učiteľa a z výcucu Vám spravím omáčky :D – alebo Vám neprezradila niečo dôležité z deja (v konečnej verzii napokon žiadne spoilery neboli, takže sa nemusíte obávať). No ako je Vám už všetkým určite jasné, predsa len som sa rozhodla, že to skúsim.

 Nuž, ako by som Vám teda zhrnula dej samotný? Ako sa tak pozerám na môj účet na Goodreads, perfektnou odpoveďou nie len na anotáciu, ale na to všetko čo sa tam po celý čas dialo, je práve tento môj komentár:
Od začiatku až po koniec samotný ma Rick držal v napätí a namiesto toho aby sa otázky začali konečne riešiť, pán autor sa rozhodol všetko ešte viac skomplikovať. Neraz som ostala v úplnom pomykove a nevedela čo skôr. Stránky sa preto otáčali samé a ja som sa od knihy nevedela odlepiť. Veľa krát to bolo spôsobené aj tým, že v knihe sa striedali pohľady postáv a poznáte to, ak sa deje niečo napínavé pri jednej z nich, náhly skok do úplne inej – nezáživnej – situácie je pre čitateľa utrpením. Veľa krát som teda mala dosť silné pokušenie stránky jednoducho preskočiť a neskôr sa k ním vrátiť, no neurobila som to. Chcela som predsa odpovede na otázky a tých som sa napokon predsa len dočkala. A či som spokojná? Ja som vlastne po celý čas nemala ani len tušenia v aký koniec dúfam, no s istotou môžem povedať, že záver mi spôsobil zimomriavky a vyčaril spokojný úsmev na tvári.

Prečo vždy musím byť ostrov bláznovstva v mori rozumnosti? Chcieť niečo, čo by som podľa všetkých nemala chcieť? Nástojiť na niečom, keď ostatní tvrdia, že to nie je rozumné?

Posledná hviezda je mojou prvou knihou (v podstate sa jedná o celú sériu), ktorá sa mi páčila aj napriek tomu, že som si nejako extra neobľúbila ani jednu z postáv. Za celý celučičký čas ani jednu. Niežeby som ich vyslovene neznášala alebo voči ním nepociťovala žiaden súcit - v konečnom dôsledku sa ocitli v naozaj nezávideniahodnej situácii a ich správanie sa dalo chápať – v istých momentoch to bolo naozaj ťažké znášať, no nemôžem povedať, že som sa dokázala vcítiť aspoň do jedného z nich až natoľko, aby mi to napokon roztrhlo srdce na kúsky. Hoci druhá knihe je v podstate venovaná čisto psychickému rozpoloženiu postáv, prostredníctvom čoho sa autor snaží prebojovať k nášmu srdcu a pripraviť nás tak na nasledujúce udalosti v poslednej časti trilógie...nuž, v mojom prípade to akosi nefungovalo, možno som sa až príliš upla na príbeh samotný. Čo v tomto prípade nedáva absolútne žiaden zmysel, pretože príbeh samotný predstavovala Cassie a čo je ešte horšie, podstatnú úlohu v ňom napokon zohrávala aj Machérka a.k.a Marika a.k.a Terminátor novej generácie - čoho som sa spočiatku naozaj obávala, keďže Marika ako jediná predstavovala výnimku a nebola mi práve najviac sympatický, no nakoniec sa mi tento nesúlad podarilo prekonať.

„Azda má pravdu: Láska je možno jedinečná, nevysvetliteľná, nezvládnuteľná, nepopísateľná záhada, ktorá sa nedá predvídať ani ovládnuť, vírus čo zrútil program vytvorený bytosťami, vedľa ktorých nie sme rozvinutejší ako šváby.“

Dôvod, prečo túto sériu ospevujem a aj napriek tomu jej nikdy nedám plný počet hviezdičiek je ten, že podľa mňa sa celý príbeh dal zhrnúť do jednej knihy, ktorá by síce bola poriadne hrubá, no dokonale by postačovala. Dej sa miestami zbytočne naťahoval a niektoré zápletky mi prišli trochu pritiahnuté za vlasy – konkrétne jedna vec na strane 144 – nevedela som či sa mám smiať alebo aká reakcia sa odo mňa očakáva ... Každopádne nemôžem tvrdiť, že sa Rick s príbehom nevyhral.  Po celý čas čakáte na to, kedy zelení mužíci zídu dole a ukončia život posledných preživších a potom BUM!
 Prišiel s niečím úplne novým, s čím som sa ja osobne ešte nemala možnosť stretnúť. Ako som už spomínala vyššie, ide tu o nie celkom typické sci-fi, dokonca by som si dovolila tvrdiť, že ide o niečo, čo niekedy v budúcnosti možno bude krutou realitou, ak sa nad naším konaním seriózne nezamyslíme. Oceňujem tiež to, že sa Rick nebál  svoje postavy poriadne potrápiť a taktiež to, že nelipol na ich dokonalosti, minimálne v Cassienom prípade, s čím ma veľa autorov problém.

Summa summarum? Séria sa rozhodne radí medzi tie, ktoré si v budúcnosti opäť veľmi rada prečítam (ak sa teda vôbec na nejaký re-reading zvýši čas popri tom množstve nových kníh) a ktorú budem odporúčať ďalej bez zaváhania. V prípade že sa radíte medzi milovníkov tohto žánru - nie je tu ani nad čím premýšľať, rozhodne by ste si toto dielo od Yanceyho nemali nechať ujsť.
Prajem Vám krásny zvyšok dňa. Vidíme sa pri ďalšom príspevku. Bye♥

Komentáre

  1. Túto sériu mám hrozne rada. Ako prvé som videla film, ktorý sa mi veľmi páčil a tak som si už chvíľu na to prečítala knihu. Na druhý diel sa niesla vlna kritiky, ale mne sa to páčilo. Tretí diel som si ešte neprečítala, ale naozaj sa na to chystám :D. Po tvojej recenzií sa na to teším ešte viac :)! Niesom si až tak istá tým čo mám čakať, ale nechám sa prekvapiť. Pri Yanceym sa ale fakt nedá predvídať :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som naopak ako prvú čítala knihu, utekala som do kníhkupectva hneď ako som mohla len aby som si ju stihla prečítať ešte predtým, ako budú dávať film v kinách, ktorý som nakoniec aj tak nestihla. :D Pri dvojke sa mi to už dúfam nestane.
      Táto séria je úžasná, človeku trošku potrápi myseľ, ale stojí to za to. :D Premýšľam nad tým, že by sa mi celkom hodil re-reading. Každopádne, dúfam, že aj táto tretia časť sa Ti bude páčiť rovnako ako tie predtým. Teším sa na Tvoju recenziu. ;)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Vopred veľmi pekne ďakujem za každý jeden komentár. :)