Legenda #1 (Marie Lu)

Originálny názov: Legend
Séria: Legenda Republiky
Vydavateľstvo: CooBoo
Rok vydania: 2013
Väzba: Pevná väzba
Počet strán: 304
Hodnotenie: 3/5



Anotácia:

Na mieste, kde sa kedysi rozprestierala západná časť Spojených štátov, sa teraz nachádza Republika – štát, ktorý je súčasťou nikdy neutíchajúcej vojny s Kolóniami.

 Pätnásťročná June sa narodila v jednej z najbohatších štvrtí Republiky a vďaka svojmu nadaniu a disciplinovanosti sa pripravuje na sľubnú kariéru v najvyšších vojenských kruhoch. Day, ktorý je jej rovesníkom, naopak pochádza z chudobnej časti sektora Lake a už odmlada je najhľadanejším zločincom v krajine. Obaja pochádzajú z celkom odlišných svetov, a tak zdanlivo neexistuje žiaden dôvod, prečo by sa mali ich cesty niekedy pretnúť. No len dovtedy, kým nie je zavraždený Metias, brat June, a hlavným podozrivým sa stáva práve Day. Ten sa však snaží ochrániť svoju rodinu a June pomstiť smrť svojho brata. No v šokujúcom slede udalostí prichádzajú na to, že táto skutočnosť ich stavia proti sebe. A tak nastáva boj o holý život, boj o budúcnosť ľudstva, boj o skutočnú ľudskú slobodu.

 Legenda je kniha plná nepretržitej akcie, napätia, romantiky a neočakávaných zvratov či prekvapivých odhalení vás nenechá ani na chvíľu vydýchnuť!

***
Tento článok, alebo teda recenziu, píšem so servítkou napchanou v nose. Niežeby to niekoho zaujímalo, no ak by mal náhodou niekto záujem to vyskúšať dobrovoľne bez silnej nádchy - ktorú dostane práve v čase keď máte konečne voľno, aj od skúšok aj od praxe – nech sa páči, je to veľká zábava keď vám výhľad čiastočne prekrýva kus bielej servítky. Ale nie, k veci.

 Čo sa Januára a čítania týka, veľmi som sa teda nepretrhla a moja knižná výzva teda vyzerá dosť biedne. Pevne verím že to bude naberať na obrátkach, do konca roka mi predsa ostáva ešte ďalších 11 mesiacov. No nešlo tu iba o nedostatok času, ale tiež aj o zlú voľbu knihy, cez ktorú sa nie a nie prepracovať ku koncu. Neviem kde bola chyba, keďže na túto knihu som počula len samé chvály a veľmi som sa tešila, no nakoniec to vidím tak, že z môjho TBR pile budú pokračovania tejto série asi na samotnom konci. Ideme teda pekne po poriadku.

Takže ako sa už písalo v anotácii, dej sa odohráva v Republike, kde sa kedysi podľa legendy nachádzali Spojené štáty Americké. Republika je v neustálom konflikte s Kolóniami, ktorý značne komplikuje hlavne život chudobným ľuďom, ktorí to, ako inak, vždy majú najťažšie vďaka bohatej vrstve - lakomej a bezcitnej, ochotnej za každú cenu zachovať si život v zlatej klietke. Takýto scenár je určite mnohým z nás veľmi známi a nie je to nič nové. Čo sa tej akcie, napätia a romantiky týka, vyjadrím sa hlavne k romantike. Možno je to tým, že postavy v knihe prechádzajú pubertou, ktorú mám ja už dávno za sebou, no pri niektorých pasážach som si vážne musela dať chvíľu prestávku, kým som sa prestala smiať. Neviem, čítala som už viacero kníh, kde boli postavy v porovnaní so mnou mladšie, no nikdy som to nevnímala takto, ako pri čítaní tejto knihy. Dámm vám názornú ukážku:

„S úľubou si ju premeriavam. Keby som nebol zaneprázdnený zháňaním informácií, s touto kráskou by som s radosťou prehodil pár slov. Možno by som neobišiel naprázdno a ako bonus by som utŕžil i zopár bozkov.”

Seriously man, what ?? :D Úľubov. Miestami som si nebola istá či sa tu bavíme o histórii, budúcnosti alebo v akom časovom rozpätí to vlastne sme. Odkedy 15 ročný chlapec používa slovné spojenia ako „s úľubou“ ? A možno to všetko bolo iba blbým prekladom. No nič. Vďaka Bohu sa to v druhej polovici zlepšilo a kniha ma konečne začala zaujímať o čosi viac. Bolo tam menej tzv. romantiky a viac akcie kedy som ozaj aj s troškou napätia očakávala čo sa stane.

Teraz k samotným postavám. No, tie boli tiež naozaj špeciálne. Prišlo mi to, akoby ich autorka až príliš idealizovala. Dokonale krásna, geniálna, veľmi bystrá, obratná atď. atď., bez jedinej chybičky alebo čo by len nedokonalosti ...Samozrejme, že hlavná postava musí niečím vynikať aby bola hlavnou a dokázala som pochopiť že June bola geniálnym dieťaťom kvôli výsledku testu, ktorý dosiahla a že to nebolo len tak. Práve vďaka tým testom dokázala Republika rozčleňovať deti na tie, ktoré sa hodia pre armádu alebo ako významní vedci alebo tu boli tie, ktoré boli menej šťastné a boli posielané do pracovných táborov. Hmm...Pracovné tábory, nepripomína vám to niečo? Každopádne, June bola bohaté dievčatko, ktoré sa dostalo na prestížnu univerzitu a malo veľmi sľubnú budúcnosti popri svojmu bratovi Metiasovi v armáde. Až do jeho smrti ju nezaujímalo nič iné, ako dokončiť školu, dostať prestížne miesto a získať srdce napríklad takého Thomasa, Metiasovho najlepšieho kamaráta. Už vtedy bolo jej snom dolapiť najhľadanejšieho zločinca a po bratovej smrti sa táto túžba ešte viac prehĺbila.
June mi prišla trošku psychicky labilnejšia (takže predsa len by tu nejaká tá nedokonalosť bola). Samozrejme, vzhľadom na jej vek, ktorý pri tejto recenziu spomeniem asi tisíc krát, by to bolo asi celkom v poriadku. No vážne mi prišlo to časté striedanie nálad, nenávisti s láskou a súcitom až prehnané. Tak v jednej sekunde chlapca dobre neprizabijem a v druhej, pri pohľade do tých krásnych očí mu idem uveriť aj neuveriteľné. Rozhodni sa už! Rovnako to precízne zvládanie smrti svojho brata, keď už na svete nemám nikoho, ani rodičov...Neviem, musela mať riadne silný žalúdok.

Day a.k.a Daniel Wing – kuracie krídelko, s nádherným úsmevom a tak modrými očami, opäť neskutočne geniálne dieťa, obratné, šikovné, nepolapiteľné a hľadané celou Republikou. Bohužiaľ, pochádzal z chudobnej vrstvy a po nesplnení testu ho nečakalo nič príjemné a preto sa dal na cestu kriminálnika. Utiekol od svojej rodiny s úmyslom chrániť ju aspoň takto v tajnosti, keďže bol považovaný za mŕtveho a o tom, že práve on je spomínaný Day, nikto ani len netušil. Musím uznať že mu to išlo naozaj skvele, čo mi na 15 ročného opäť veľmi nesedelo, ale nebudem spochybňovať mladých, aby som neznela diskriminačne. Samozrejme, že okrem toho bol aj miestnym Cassanova, dievčatá pri pohľade naňho omdlievali a bolo úplne jedno, či mal tu fasádu zdevastovanú na nepoznanie alebo nie...A ktorému napokon neodolala ani June a ktorá bola tiež dôvodom jeho zlyhania...Kto by to bol čakal že?

 Ako som už vyššie spomínala, prvá polovica knihy, ktorá niesla názov: Chlapec, ktorý kráča vo svetle mi neprišla ničím zaujímavá a musela som sa nútiť k tomu, aby som ju čítala aspoň po troške. Väčšinou to tak je pri mnohých sériach, dostávame sa do deja, snažíme sa pochopiť o čo presne tam ide a taktiež trochu spoznať aj postavy. No tu mi to jednoducho prišlo veľmi silené a pritiahnuté za vlasy. Spoznať zločinca len podľa toho, že sa pred spánkom načiahne rukou ku svojmu krku a ja som zhodou okolností našla na mieste činu náhrdelník, tak to bude určite on, prečo inak by to robil. A keby sa náhodou pošpáral v nose?

 V druhej polovici -  Dievča, ktoré rozbije trblietavý pohár, sa to teda začalo pomaly rozbiehať. June pomaly prichádza na to, že nie všetko čo jej bolo vtĺkane do hlavy musí byť nevyhnutne pravdou, no keďže to zisťuje príliš neskoro, neostáva jej nič iné, ako po sebe všetky krivdy a neprávosti ktoré napáchala napraviť.

„Každý deň prináša nových dvadsaťštyri hodín. Každý deň prináša príležitosť začať od začiatku. V jednom momente žiješ aj zomieraš. Žiješ vždy pre ten jeden deň.

Suma summarum. Kniha istý potenciál má, nakoniec to nebolo až tak zlé, no pri spätnom ohliadnutí sa  mi to aj tak príde ako niečo, čo bolo zbúchané za niekoľko dní, pretože termín odovzdania súril a tak sa s knihy s potencionálnom stalo niečo, čo teda minimálne mňa veľmi neohúrilo. Nechajme sa preto prekvapiť pokračovaním. Bye♥

Komentáre

  1. Pěkná recenze :) Knihu neznám, ale jestli ji někdy uvidím v knihovně, ráda si ji přečtu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne. :) Ako píšem, prevažná väčšina ľudí má na ňu pozitívny názor a zase ani ja netvrdím že to bol prepadák, takže ak sa ti pozdáva, neváhaj. :)

      Odstrániť
  2. Kniha vyzerá zaujímavo :) Navnadila si ma na ňu :) A mimochodom máš moc krásny blog :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak pevne verím, že Ťa bude baviť viac ako mňa. :) A ďakujem Ti veľmi veľmi pekne. :)

      Odstrániť
  3. Fúú, tak to nie je teda kniha pre mňa :/ Tiež som na ňu čítala veľa kladných recenzií, no teraz...asi by som prišla o nervy pri hlavných postavách :D Mňa už dystopie veľmi nelákajú, jedine Labyrint, no akosi som sa ich, tak povediac, "prejedla" a autori sa už len kopírujú, chýba originalita...jediné dystopie, ktoré môžem čítať stále dookola sú knihy zo série Hry o život od Collinsovej a Pod vražednou oblohou od Rossiovej (štve ma, že nevydali poslednú časť, len v češtine, no voči tej mám akýsi odpor...to bude tou obálkou :D ), potom Potomkovia od Wellsa a možno aj Darcovia od Priceovej (len škoda, že už nevydali pokračovanie ani pri jednej z týchto dvoch -_- )...ale Legenda ma teda neťahá...
    P.S.: Skoré uzdravenie ;))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No a ja si práve preto teraz nie som istá, či je niečo zlé so mnou alebo ako. :D Keďže som zatiaľ nič takto negatívne nečítala ani nepočula. Uvidíme ako to bude s pokračovaním, keďže ďalšie 2 diely už mám dávno zakúpené. Pevne verím že to bude lepšie. Čo sa týka tohto žánru, milujem ho a dúfam že mi ešte nejaké to miestečko na nové série ostalo, napríklad pre Labyrint ako si spomínala. Na ten sa tiež chystám v najbližšej dobe vrhnúť, o zvyšných sériach som nepočula, takže si ich určite pozriem, no a kto vie. :)

      Odstrániť
    2. To vieš 100 ľudí, 100 chutí :)) Ani mne sa nepáčila Fanúšička a to ju všetci nekonečne chválili a tiež som si myslela, že je niečo so mnou zle :D No je to len vec názoru a každý má naň právo a preto milujem blogovanie a aj negatívna recenzia má čo do seba :)) A určite kukni niektoré tie knihy, čo som spomínala, možno že by sa ti nejaká z tých sérii zapáčila, hlavne Hry o život a Pod vražednou oblohou...tie mi prišli úplne iné a skvelo napísané :))

      Odstrániť
    3. To je pravda, zatiaľ som sa nestretla s knihou ktorá by mala 100% úspech alebo práve naopak. No väčšinou som bola na strane, ktorá prevyšovala. :D Preto som sa teraz cítila dosť divne...Nad Fanúšičkou som taktiež premýšľala po dočítaní Eleanor & Park, no zatiaľ sa mi k tomu nepodarilo prepracovať. :D A tiež si robím zálusk na Hry o život, o tomto skvoste som presvedčená, že by stál za to už teraz. :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Vopred veľmi pekne ďakujem za každý jeden komentár. :)