Dám Ti aj Slnko ( Jandy Nelson )

Originálny názov: I'll Give You the Sun
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2015
Väzba: Pevná väzba
Počet strán: 352
Hodnotenie: 5/5






Anotácia: 

Dvojčatá Jude a Noe znamenajú jeden pre druhého všetko. Keď majú trinásť, Jude príde na to, že je krásna a Noe, že je gej. Noe miluje okrem sestry už len kreslenie a robí všetko pre to, aby sa dostal na prestížnu umeleckú školu. Jude zamestnávajú viac chlapci. O tri roky je všetko inak. Na školu snov sa dostala Jude, ale je z nej utiahnutá sivá myška, čo sa skrýva za svoje obrazy. Z Noema sa stal pártyboy a lámač babských sŕdc. A ich mama je mŕtva. Dvojčatá spolu ledva prehovoria a ani jeden vlastne nevie prečo. Neuvedomujú si, že každý z nich tvorí len polovicu príbehu, a keby si k sebe našli cestu, dokázali by poskladať svoj svet dokopy, získali by druhú šancu na šťastný život..

***
A tak som si tento jedinečný príbeh konečne prečítala aj ja a poviem vám, kúpa tejto knihy bolo to najlepšie rozhodnutie vôbec. A aj napriek tomu že som zase medzi poslednými ktorý recenziu na túto knihu píšu, som rada že som sa k tomu napokon predsa len dostala, pretože - „Človek mieni, pán Boh mení.“ Alebo to bude skôr školou? Nič to, idem k veci.

Budem sa veľmi snažiť, aby táto recenzia patrila medzi najlepšie aké som kedy písala, pretože táto kniha patrí k najlepším aké som kedy čítala. Človeku by sa možno zdalo, že to bude opäť jeden z tých príbehov o pubertálnych deckách a ich vrtochoch, o tej istej romantickej zápletke ktorá sa opakuje v každej knihe, no v skutočnosti ide oveľa viac.

Kniha je rozdelená na dve úseky. Prvý je z pohľadu Noema (Neviditeľne múzeum), počas jeho 13 až 14 roku, ktorý nám objasňuje minulosť. To aký bol Noe predtým - hanblivý, tichý, nespoločenský no na druhej strane veľmi milujúci a kreatívny chlapec, ktorý časom zisťuje, že je gay. Tohto chlapca som naozaj zbožňovala, práve preto že bol iný, že mal svoj svet, díval sa naňho svojimi očami, mal svoje sny a bol ochotný urobiť čokoľvek aby sa nakoniec splnili.
Naopak čo sa Jude týka, ako som už vyššie spomínala, pubertiačka so svojimi vrtochmi, ktorá neustále vyvolávala hádky so svojou mamou, o chlapcov nemala núdzu a zvyšok si snáď viete predstaviť. Vzhľadom na to, že som jej protiklad, úplne mi vyhovovalo, keď sa tam spomínala čo najmenej.
Vzťah medzi dvojčatami v tejto časti bol spočiatku veľmi dobrý. Akoby boli jedna duša, ktorá je však rozdelená do dvoch tiel. Ani jeden z nich nemusel povedať ani slovko, aby mu ten druhý porozumel. Nerozlučná dvojica ktorá sa časom napokon rozdelila. A tu si človek môže vziať ponaučenie z toho, že držať tajomstvá pred tými, ktorých milujeme. nie je nikdy dobrá voľba.


„Stretnúť spriaznenú dušu je ako vojsť do domu, kde ste už niekedy boli - spoznávate nábytok, obrazy na stenách, knihy na policiach, obsah zásuviek. Viete sa v ňom pohybovať aj po tme, ak treba.“

Druhý úsek (História šťastia) je z pohľadu Jude keď mala 16 a zobrazuje prítomnosť. Zobrazuje skutočnosť toho, ako sa všetko a všetci môžu zmeniť. ak sa osud rozhodne hrať veľmi nepeknú hru - smrť matky. Jude sa s veľmi otvorenej, komunikatívnej a spoločenskej zmení na sivú myšku, ktorá o existencii iného pohlavia nechce ani len počuť! Vyhlási totižto bojkot. Zato Noe sa stáva veľmi obľúbeným, no nepoužila by som slovné spojenie - lámač ženských sŕdc - ako je to napísané v anotácii. Áno, možno sa snažil silou mocou poprieť to, kým naozaj je, no nestal sa z neho niekto, kto by striedal dievča za dievčaťom. No aj tak, na kreslenie úplne zanedbal po tom, čo ho nepriali na jeho vytúženú školu aj napriek tomu, že sa snažil z plných síl. Je z neho niekto úplne iný a moja láska k nemu pohasína. Znie to dosť hlúpo, no chápete čo tým myslím. 

Konieckoncov, počas obidvoch úsekov sa dozvedáme mnoho nových informácii, ktoré nám príbeh dopĺňajú ako puzzle. Postupom času zisťuje a chápeme správanie oboch súrodencov o čosi lepšie ako to možno bolo na začiatku, Zmätenie sa vytráca a napokon ste to len vy, ústa dokorán a kniha.

„Lebo ktovie. Kto niečo vie? Ktovie, kto ťahá za nitky. Alebo čo? Alebo ako? Ktovie, či osud nespočíva v spôsobe, akým sami sebe vyrozprávate príbeh svojho života.“

Neskutočne oceňujem to, akým štýlom autorka opísala svet pomocou Noahových očí. Raz čierno-biely, inokedy zase plný farieb  ako by ste to boli vy, kto stojí na streche domu a sleduje burácajúce more. Kopec umenia, skicou, myšlienok v podobe Biblie babky Sweetvinovej. A nakoniec opäť grafické spracovanie knihy, čo bolo pre mňa milým prekvapením, keďže som si túto knihu vybrala hneď po dočítaní Kódexu. Preto tejto knihe dávam 5/5. Za jej originalitu, za to že existuje a že som si ju mohla prečítať a opäť tak prežiť o jeden jedinečný, zaujímavý život naviac. 

To by bolo asi všetko, Dúfam, že sa vám táto recenzia páčila. Ak ste knihu čítali, budem rada ak mi zanecháte vaše dojmy v komentároch, ak nie, rozhodne nečakajte a utekajte si ju kúpiť /vypožičať tiež. Teším sa na vás pri ďalšom príspevku. Bye♥

Komentáre

  1. Už niekoľkokrát som sa na túto knihu pozerala, no vždy som ju v kníhkupectve odložila naspäť, pretože mi pripadala presne ako ten klasický YA, ktorý bude fakt o ničom. Ale ako tak čítam tento článok, seriózne uvažujem nad kúpou. Inak, pekný článok a fu, naozaj si ma asi presvedčila, aby som si tú knihu prečítala :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! :) Som veľmi rada že sa mi recenzia podarila tak ako som chcela - že sa mi teda podarilo vyvolať kladné pocity k nej, pretože som ju naozaj hltala. stránku za stránkou. Takže verím, že ak sa ju nakoniec predsa len rozhodneš zakúpiť, že ťa nesklame. Poprípade si ju môžeš od niekoho požičať. :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Vopred veľmi pekne ďakujem za každý jeden komentár. :)