Labyrint: Zhorenisko - Skúška (James Dashner)

Originálny názov: The Scorch Trials
Séria: Labyrint
Vydavateľstvo: Ikar
Edícia: Yoli
Rok vydania: 2015
Väzba: Brožovaná väzba
Počet strán: 344
Hodnotenie: 4,5/5



Anotácia:

Labyrint bol iba začiatok!

Thomas veril, že útek z Labyrintu prinesie Flekárom slobodu, ale nemohol sa väčšmi mýliť. Život nie je ani zďaleka taký jednoduchý a ukazuje sa, že to, čo spočiatku vyzeralo ako koniec trápenia, je iba jeho začiatkom. Po krátkom oddychu sa Flekári stretávajú s mužom, ktorý výzorom pripomína potkana, a dozvedajú sa, že testovanie vstupuje do druhej fázy. Ich úlohou je za dva týždne prejsť cez najhorúcejšiu časť sveta – Zhorenisko. No Thomasova priateľka Teresa záhadne zmizne.
Na Zhorenisku neexistujú žiadne pravidlá. Flekári sa musia spoľahnúť iba na seba, nijaká pomoc nepríde a trestom za zlyhanie je smrť. CHAOS sa prostredníctvom nových premenných postaral, aby ich šance čo najväčšmi znížil.
Skúška v Zhorenisku otestuje silu priateľstva aj súdržnosti. Flekári musia čeliť aj novému nepriateľovi, ktorý je rozhodnutý prežiť aj za cenu toho, že by mal Thomasa a jeho priateľov zničiť.

***
Ešte ani jednu sériu som nemala takto naspoilovanú, ako je táto. Z časti je to moja vina, pretože som občas až príliš zvedavá a potom je to tiež vďaka ľuďom, ktorí si jednoducho nevedia udržať jazyk za zubami. Ja proste nikdy nepochopím, ako môže niekto s tak úplnou ľahkosťou vysypať niečo typu: Oh áno, videla som ten film. On zabije tamtú, päť krát ju bodne nožom do hrude (tento text bol iba náhodne vymyslený, nebojte sa). Oni Vám nielenže prezradia najdôležitejší bod príbehu, oni Vám k tomu dokonca pridajú ešte detaily. Každopádne, aj napriek tomu, že som určitú vec vedela už vopred, túto knihu som si vychutnala oveľa viac ako jednotku. Takže ideme vychvaľovať ...

 Anotácia nám pekne zhrnula to, o čom kniha je a čo približne môžete očakávať. No verte mi, je toho oveľa viac. Po dočítaní som sa cítila, akoby mi niekto tresol palicou po hlave. Akoby tie spomienky vymazali mne a nie im, no pekne po poriadku.
Dostávame sa do úplne nového prostredia, horšieho ako bol Labyrint, kde na skupinu flekárov čaká nová a oveľa náročnejšia úloha – dostať sa cez Zhorenisko, čo je iba kusisko vyprahnutej zeme bez ničoho, do Útočiska v priebehu dvoch týždňov, kde pre nich za odmenu majú liek na chorobu, ktorou boli pre istotu infikovaní. Motivácia v tomto prípade zohrávala naozaj dôležitú rolu. A to všetko potom, čo im bolo povedané, že sú zachránení a bol im doprianí komfort, aký už dávno nezažili. Opäť ich hodili do krutej reality. A keď hovorím krutej, tak to tak aj naozaj myslím. Miestami som s nimi zadržiavala dych aj ja. Záhadným zmiznutím Teresi sa navyše dozvedajú, že neboli jediní uväznení v Labyrinte. No a tak začína ich dlhé putovanie plné nástrah, bolesti, sklamaní. Veci sa s postupom deja komplikujú a preto niektoré udalosti v tejto recenzii spomínať nebudem. Nedalo by sa to bez toho, aby som Vám neprezradila niečo dôležité, čo by ste určite vedieť nechceli.

„Upokoj sa a počúvaj,“ odvetil Newt.„Možnože sa to rýchlo skončí.“
„To určite,“ odfrkol Minho. „A Kastrólovi sa narodia deti, Winston sa zbaví obrovských uhrov a Thomas sa pre zmenu aspoň raz usmeje.“
Thomas sa k nemu zvrtol s prehnaným sileným úsmevom. „Spokojný?“
„Bratku, ty si fakt škaredý šrac,“ odvetil Minho.

 Zjavne ma tam hore niekto vypočul, pretože na rozdiel od prvej časti, táto druhá obsahuje menej emócií zo strany Thomasa, no zato oveľa viac vtipnejších hlášok od Minha. Verte mi, bolo to pre mňa naozaj ťažké vybrať iba zopár. Vďaka Jamesovi zaňho. Humor celý dej osviežil a tak som sa do čítania nemusela nútiť a stránky sa obracali samy. Okrem základnej dejovej línii, ktorá spočívala v prežití a snahe dostať sa do bezpečia, James nám tu pridal aj niečo z Thomasovej minulosti – jeho zabudnuté spomienky, ktoré sa mu vracali späť v podobe snov. Rozpamätal sa napríklad na jeho mamu, na prvé stretnutie s Teresou, učenie sa telepatickej komunikácie medzi nimi dvoma a dôležité informácie o Fleku a o tom, čo sa dialo predtým ako sa tam dostal.. No aj napriek týmto snom, informácie nie sú kompletné a Thomas (rovnako čitateľ -čiže ja) ostáva aj naďalej zmätený. Určite nečakajte, že Vám táto časť prinesie nejaké vysvetlenia. To by ste boli sklamaní.

 Pozitívnym bodom bolo tiež to, že okrem ubúdania postáv nám konečne nejaké aj pribúdali. Už som sa bála že sa budeme hrať niečo ako Game of Thrones.
 A tak tu máme Arisa a jeho skupinu B. Po zmiznutí Teresi sa v budove, ktorá mala byť koncom ich utrpenia, zjaví Aris. Ako som už vyššie spomínala, odhalí Flekárom fakt, že nie sú jediní, ktorí boli väznení v Labyrinte, navyše, jeho skupina bola tvorená iba dievčatami. Dôvod prečo ho od nej oddelili nepozná a aj keď je preňho náročné získať si dôveru chalanov, napokon sa na cestu vydáva spolu s nimi.
Brenda. Či už so mnou budete súhlasiť alebo nie, Brenda sa mi páči oveľa viac ako Teresa a dôvodom sú ich povahové črty, dosť veľký rozdiel v správaní. Už od prvého momentu mi prišla veľmi otvorená, spontánna a priateľská, samozrejme nesmiem zabudnúť, aj pomätená. Niektoré jej konania možno boli neuvážené, no nikdy to vo mne nevyvolalo negatívne emócie. Nevadilo mi to, proste Brenda. :D Jednoducho sa hneď zaradila medzi mojich obľúbencov.
A v neposlednom rade Jorge. Vodca skupiny pomätencov, ktorí to v hlavičke nemajú ešte veľmi pomiešané – minimálne on a Brenda nie. Uňho som si teda mojimi pocitmi nebola istá, no časom si ma predsa len dokázal získať. Napokon, pomohol skupine prejsť cez mesto, za čo mu teda môžu byť neskutočne vďační!
Skoro by som bola zabudla na Harriet a Sonyu. Dievčatá zo skupiny B. Hoci im nebolo v knihe venovaného toľko času, zohrali určitú významnú úlohu. No 'na plátne' sa neudržali pridlho. Preto som nemala možnosť nejako si ich obľúbiť, no aspoň človek vie, čo od nich čakať. Možno sa im dostane trochu uznania v tretej časti.


Kniha sa mi čítala naozaj ľahko, škoda len že toho času nebolo viac. Poznáte to, do knihy sa začítate, tešíte sa že ste narazili na niečo, čo Vás naozaj baví, no potom Vám príde niečo do cesty a vy musíte knihu odložiť. A tak tam chudinka len tak leží a čaká kedy si na ňu nájdete čas. Aj napriek tomu som nikdy nemala problém znovu sa začítať do deja a to aj počas prednášok, ktoré boli neskutočne nudné a tak som si ich potrebovala nejako skrátiť (no veď ja ešte len uvidím keď príde skúškové).
To čo nám James pripravil bolo určite oveľa lepšie ako jednotka. Veď napokon, nachádzame sa na otvorenom priestranstve, ktoré je poznačené slnečnou erupciou a chorobou, ktorá dostala pomenovanie po nej. Choroba spôsobí stratu logického myslenia, uvažovania a zdravého rozumu. Stratíte ľudskosť. A okrem toho prestanete vyzerať ako človek, najskôr vlastným pričinením. Ktokoľvek sa s takým pomätencom stretne a spôsobí si zranenie - ochorie a môže čakať na pomalú smrť. Človek nikdy nevie, čo sa môže prihodiť.

„Je vám dobre?“ opýtal sa Minho.
Thomas zahundral áno a Newt povedal: „Určite sme v pekle. Vždy som vedel, že Minho tu skončí, ale že aj ja...

Na záver poznámka pre tých, ktorí uvažujú nad tým, že by si pozreli film ešte predtým ako si prečítajú knihu. Pokojne. Film sa mi síce nesmierne páčil, no od knihy sa podstatne líšil. Áno, tá základná dejová línia ostala zachovaná a niektoré veci by ste sa teda dozvedeli už z filmu, no aj tak si myslím, že by Vás to nemalo ovplyvniť. Tak či onak, knihu odporúčam všetkými piatimi. Vidíme sa pri ďalšom príspevku. Zatiaľ sa majte dobre. Bye♥

Komentáre

  1. Veľmi krásna recenzia. :) Na Labyrint sa už chystám veľmi dlho, no vždy uprednostním niečo iné. Prajem peknú sobotu. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne. :) Tiež som to tak mala, no keď sa raz k tejto sérii dostaneš, pohltí ťa natoľko, že už nechceš/ nemôžeš prestať. :D Peknú Sobotu aj Tebe. :)

      Odstrániť
  2. Opäť si nesklamala :D Skvelá recenzia, pri ktorej som sa ani trošilinku nenudila a čítala sa sama. Čo sa týka tejto série, tak filmy mám pozreté obidva, no dvojka sa mi páčila o čosi viac, aj keď tí zombíci, no, čakala som niečo iné, ale nevadí...A ako tak vidím, aj tebe sa dvojka viac páčila. Páni, čítať túto knihu muselo byť niečo...samé zvraty, nečakané situácie...tak sa mi vidí, žeby som už mohla dať Labyrintu šancu a potom si zadovážiť aj dvojku...a ktovie, čo si autor pripravil v poslednej časti ;))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som veľmi rada, že sa Ti recenzia páčila.:) Keď som sa rozhodla, že je čas konečne sa do tejto série pustiť, mala som menšie obavy kvôli všetkým tým negatívnym názorom o tom, aká je zlá a neviem čo všetko. Nechcem to zarieknuť, pretože ešte stále na mňa čaká posledná časť, no zatiaľ sa naozaj nemám na čo sťažovať. Či už ohľadom knihy alebo filmu. Osobne si myslím a tiež som to spomínala aj v recenzii, že dvojka bolo dokonca ešte lepšia a napínavejšia. Podľa mňa stojí za to dať jej šancu. :)
      K tým zombíkom. Myslím, že tí, ktorí boli počítačovo upravení, sa viac približovali ku knihe. Jednoducho boli nechutní! :D Aj keď bolo dosť očividné že to nie je reálne, v istých okamihoch dokázali človeka vážne znechutiť. :D Ja som sa vlastne v istom momente (keď Thomas so skupinou dorazil k Jorgemu a Brende), dokonca tak zľakla, že som skríkla. :D Čo sa mi fakt nestáva, pretože väčšinou takéto situácie viem odhadnúť. Asi som bola až príliš pohrúžená do deja.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Vopred veľmi pekne ďakujem za každý jeden komentár. :)