Kam ma nohy ponesú #4






Kapušianský hrad 

A presne takto to vyzerá, keď sa Vaša 'kamarátka cestovateľka' konečne vráti domov a nájde si čas aj na Vás – doma obsedíte iba minimum času, zvyšok venujete pobehovaniu všade možne po krajine a tak sa na Vašom blogu čoraz menej vyskytujú články o knihách a čoraz viac ich pribúda o cestovaní. Predpokladám však, že nikomu z Vás to vadiť nebude, keďže prázdniny väčšina z nás využíva práve takýmto spôsobom a keď už bol mesiac Júl tak bohatý na knihy, prečo neurobiť mesiac August bohatým na potulky? A tak Vám teda s radosťou v srdci a úsmevom na tvári prinášam ďalší článok z rubriky Kam ma nohy ponesú. Na čo Vás ale predom upozorňujem je to, že môj mobil asi nemal najlepší deň a taktiež až pri výstupe na hrad som zistila, že percento mojej baterky ukazuje veľmi nemilé číslo – 29. Poteší, však že ? Nuž, jedna z nevýhod spontánnych rozhodnutí. Aj napriek tomu sa mi zopár fotiek predsa len podarilo urobiť a ja verím, že aj v tomto prípade sa uplatní moje staré známe pravidlo, ktorým sa riadim: ‚Kvalita nad kvantitu,‘ a fotky vyvolajú rovnako pozitívnu vlnu energie, ako aj v predchádzajúcich článkoch. Enjoy.



Kapušiansky hrad je zrúcaninou hradu nad obcou Kapušany, nad cestou do Bardejova a je situovaná na skalnom výbežku vrchu Zámčisko (511m). -zdroj-

Istým nedopatrením sa stalo, že fotku hradu (alebo teda skôr zrúcaniny) ako celku nemám, aj keď som si istá, že som sa ho pár krát počas cesty nahor snažila zachytiť. Snáď mi to odpustíte, no v tomto prípade ma teda bude musieť zastúpiť ujo Google. Možno je to spôsobené tým, že hrad z diaľky vídam v podstate každý jeden deň počas školského roka a tak mi pohľad naňho z diaľky pripadá všedný. Niežeby som zakaždým cez okná autobusu nevypliešťala oči a nesnažila sa preskúmať každú jeho líniu, každý záhyb, čo i len nepatrnú zmenu na jeho konštrukcii. Jednoducho mi návrat k tejto nádhere zvýšil adrenalín v krvi natoľko, že som chcela byť pri jeho základoch čím skôr a vybaviť si tak spomienky z detstva, keď som sa tam ocitla po prvý krát.



***


Kapušiansky hradný vrch – pre vzácnu kvetenu, ktorá tu rastie vyhlásený za prírodnú rezerváciu – sľubuje návštevníkom oslnivý výhľad na prekrásnu šarišskú krajinu. -zdroj-

Netuším, koľko rokov dozadu to asi tak bolo, tipujem, že som mohla mať okolo 4-5 rokov. Drobná, suchá a plná energie a elánu pre nové dobrodružstvá, som sa vydala objavovať šíri svet na vlastnú päsť ...žartujem, veď kto by ma potom nosil na rukách, keď som už od únavy vláčila jazyk až po zemi, ak nie moja mamka? No tento výlet bol predsa len v niečom iný, bol výnimkou, ktorá sa navždy vryla do mojej pamäti. Nastal pre mňa naozaj veľký deň, ktorý sa zapísal do dejín tuláčky Veroniky, pretože toto bolo po prvý krát v mojom živote, kedy ma nohy dokázali uniesť až na samý vrchol celkom samé a bez pomoci. A tak som sa teda rozhodla, že ako svojprávna osoba, ktorá za seba preberá plnú zodpovednosť, túto túru po mnohých rokoch podstúpim znova a odtestujem tak svoje schopnosti - niežeby som o nich po mojom výlete v Tatrách pochybovala.
Na hrad sa dá dostať tromi rôznymi cestami:

  1.  z dedinky Fintice, ktorá sa nachádza neďaleko Kapušan (moja trasa, ktorú som absolvovala v destve)
  2.  po bezpečnej cestičke vytvorenej naprieč lesom
  3.  po menej bezpečnej cestičke naprieč skalami.
 Našou prvou voľbou boli samozrejme skaly, no v dôsledku nevedomosti a pokročilého času, sme sa napokon vydali opačným smerom a tak sme si teda mohli vychutnať krásu okolitej prírody s pevnou pôdou pod nohami a s odhodlaním, že skaly zdoláme pri opätovnej návšteve hradných zrúcanín niekedy inokedy.

Názorná ukážka toho, keď mobil odmieta zaostriť a vietor ho v tom podporuje -_-

***


Táto krajina pripomína chrám. Keď vchádzaš do tejto krajiny, chcel by si pokľaknúť, ukloniť sa po pás a srdcom zabúchať na dubové dvere. Ale je to darmo. Dvere sú otvorené a spoza nich Ťa víta ľudský hlas. „Nekľakaj, veď si jeden z nás a nie si v kostole! Chlieb a soľ Ťa čaká na stole!" M.Kováč

Dosť bolo zabŕdania sa v minulosti, preladíme sa teda späť na prítomnosť. Výstup na hrad bol v skutočnosti veľmi príjemnou prechádzkou lesom, kedy som mohla aspoň na chvíľku vypnúť od ľudí a tohto sveta tým, že som sa započúvala do nádherného hlasu matky prírody. Vnímať okolitú krásu a vdychovať vôňu stromov bolo naozaj oslobodením. Za to po príchode na hrad sa vo mne rozľahla úplne iná melódia. Kapušianský hrad je totižto dokonalým miestom na neskoré letné večery, strávené v kruhu kamarátov, prípadne rodiny. Je odtiaľ prekrásny výhľad na okolitý kraj, lesy a môžem si len domyslieť, aké nádherné to musí byť, keď odtiaľ pozorujete západ Slnka. Preto sme sa tento výlet rozhodli v najbližšej dobe zopakovať vo väčšom počte, s poriadnou zásobou jedla a dobrej nálady, pretože si naozaj neviem predstaviť dokonalejšie miesto. A ak tadiaľ budete niekedy v budúcnosti merať cestu, rozhodne sa aspoň na chvíľku zastavte, nebudete ľutovať.

Tie vlasy :D...Fifipierko vo svojom prirodzenom prostredí.


Taký zábavný fakt a zároveň poučenie na záver: 'Pamätaj, že ak sa fotíš vo výklenku, kde neskutočne fúka a ty sa nedokážeš so svojou kamarátkou dorozumieť inak, ako krikom, neznamená to, že hrad nemá aj menej veterné časti, kde ťa ľudia počujú až priveľmi dobre.' - Veronika L.,2016
Dúfam, že sa Vám tento článok aj napriek všetkým nepriaznivým okolnostiam, ktoré ma v deň výletu postihli, páčil a že sa takto stretneme aj pri tom ďalšom, ktorý bude - pevne verím - už čoskoro. Zatiaľ sa majte krásne. Bye♥

Komentáre

  1. Vážne si bola na Kapušienskom hrade? :D V dedine pod hradom bývam ja :D nemohla si zavolať? :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To nemyslíš vážne!:D Keby som bola vedela, určite by som sa ozvala.:D Škodaa...a pritom sme s kamarátkou ešte schválne išli pomalšie aj po dedinke, aby sme mohli obdivovať domy a ticho závidieť, aký tam máte parádny výhľad.:)

      Odstrániť
    2. Áno, myslím. :D Keď som videla tvoj príspevok, hovorím si, že to nie je možné. :D možno sa aj poznáme a ani o tom nevieme. :D alebo, možno sme sa videli a ani o tom nevieme. :D

      Odstrániť
    3. Tak toto je ozaj vtipné a smutné zároveň.:D Do budúcna už budem vedieť a ozvem sa, ak sa tam budem chystať znova. No aj to je dosť možné, nečudovala by som sa..:D

      Odstrániť
  2. Na Kapušiansky hrad som sa minulý rok v lete vyštverala spolu s ocom a sestrou. My sme na hrad vyliezli na opačnej strane kopca. Išli sme tou strmšou cestou po skalách, pretože bola najkratšia. Na spiatočnej ceste som sa pošmykla a spadla na zadok. Strašne to bolelo. :D Nevedeli sme, že sa na hrad dá dostať aj inými cestami. Takže tretiu možnosť veľmi neodporúčam. :D Nepriazeň osudu (nezaostrovanie foťáka na mobile a silný vietor a určite aj vyčerpanie) si prekonala, pretože fotky sú krásne. :)
    P.S. Aj ja som z východu. :D Bývam v malej dedinke v okolí Humenného. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Oooch, moja zlatá.:D Tak dúfam teda, že zadok už prebolel a ak niekedy v budúcnosti pôjdete na hrad opäť, daj mi vedieť a prídem Vám ukázať aj tie bezpečnejšie cesty, aby ste mohli odísť bez ujmy.:D Ja si na výmenu predsa len vyskúšam tu trasu po skalách, možno to prežijem bez vážnejších zranení.:D
      Ďakujem veľmi pekne.;) A k tomu ps-ku, v poslednej dobe sa mi darí spoznávať samých blogerov z východu, o ktorých som doteraz nemala ani len tušenia.:D Úžasné!:) A ja som si doteraz myslela, že som jediná svojho druhu...

      Odstrániť
  3. Ako ja milujem tieto tvoje články ♥^.^♥ Vždy sú tak krásne upravené a skvelo napísané, takže ich zakaždým obdivujem ;) A fotky sú opäť prekrásne♥ A tá s ďatelinkou aj napriek tomu, že je rozmazaná je úplne super! Viem, že sú takéto "rozmazané" efekty a ľudia ich dávajú fotkám schválne, takže sa tvoj mobil predviedol ako pravý umelec :D
    Ani som nevedela, že takýto hrad existuje -_- A pravdepodobne sa naň nikdy nedostanem, i keď ako sa hovorí: nikdy nehovor nikdy :) Milujem históriu a tie naše hrady a páči sa mi i táto zrúcanina...so sestrou by sme chceli spoznať slovenské hrady, keďže máme v nich rovnakú záľubu, no tento rok sme boli iba na Oravskom, ale aspoň niečo :D A ako tak čítam, tak všetky skvelé blogerky sú z východu. O tebe aj Julke viem, no o Bleise som nevedela, takže ďalší dôkaz toho, že ten východ v sebe ukrýva samé talenty ;))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Juuuj, ďakujem krásne Mony.♥:) Naozaj si to veľmi cením a práve tieto komentáre robia túto rubriku takú, akou je. Veľmi ma to teší a o to viac sa snažím.♥ Takže ozaj veľká vďaka.;) O tom efekte som nemala ani len tušenia a to sa v upravovaní fotiek v poslednom čase hrabem čoraz viac a viac, vďaka všetkým tým aplikáciam...och, tak strašne som teraz ukrivdila môjmu mobilu, že si nie som istá, či mi to vôbec odpustí.:O:D
      To nevadí, Kapušiansky hrad je v skutočnosti naozaj maličká zrúcaninka v porovnaní s ostatnými hradmi, aj keď ten výhľad sa musí nechať.:) A taktiež na ňom začali robiť úpravy, takže v budúcnosti sa kvôli nemu oplatí podnikať túry - ale to sa vlastne oplatí už teraz.:) Ozaj je krásny. A leto je na takéto výlety po hradoch ako stvorené, krásne letné večery, mnohé slávnosti (na Kapušianskom sa len tak mimochodom ešte len budú konať, ak som správne informovaná;)), takže ak je možnosť, netreba váhať. Pozývam.:) A Oravský hrad musí byť tiež nádherný, tam som zase nebola ja, čo musím napraviť..:)
      Nooo, o toľkých blogérkach z východu som ani ja sama nevedela a to tu žijem.:D:) Ďakujeme krásne za takú lichôtku, ale to platí rovnako aj o Vás čo ste severozápadnejšie. Poznám odtiaľ veľa skvelých a šikovných ľudí.;)

      Odstrániť
  4. Jééééj, aj ty si už bola na Kapušianskom hrade? Super, ja som tam zavítala minulý rok a bol to naozaj krásny zážitok :) :) Ja ti ani neviem, akou cestou sme išli :D Lebo tam boli aj skaly, no bolo to ako keby medzi stromami :D Ale bolo to strmé dosť, takže asi tou pomedzi skaly ;)
    A ten výhľad teda stál za to ♥ Vtedy dokonca prechádzal aj rekonštrukciou , neviem či je tomu ešte stále tak, a nejaký pán nám dal papier, na ktorom bolo napísané niečo v tom zmysle, že sme úspešne zvládli tento výstup :D :D ;)
    Opäť krásne fotky, Veronika ♥ Dúfam, že takých výletov sa ešte naskytne veľa :) A že sa aj tá večerná obchôdzka uskutoční ;) :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Po toľko-mesačnom plánovaní sme sa tam už museli vybrať, nie je možné, aby sa otáľali ešte o čosi dlhšie.:D Nuž, hlavne že ste tam vyšli, to už je úplne jedno akou cestou.:D Výhľad, to áno.♥ Bola vyhliadková veža sprístupnená už aj minulého roku?:) Áno, tá rekonštrukcia prebieha už od roku 2012 a čo nám istý pán 'od hradu' spomínal, tak je tam ešte spusta vecí, ktoré sa tejto úprave musia podrobiť.:) No aj tak je to zážitok.
      Ďakujem Ti krásne.♥:) To dúfam aj ja, uvidíme.:)

      Odstrániť
    2. Vieš čo, neviem, čo sa považuje za vyhliadkovú vežu v tomto prípade :D :D Lebo výhľad odtiaľ, odkiaľ sme stáli bol, akurát, že veža to asi nebola :D ;)
      Rekonštrukcia pokračuje, áno? Super, takže to znamená, že tam ešte musím zavítať, keď bude po nej, aby som videla finálnu verziu :))

      Odstrániť
    3. Môže byť, že v tom čase ešte nebola sprístupnená.:) Ale hlavné je, že výhľad stál za to tak či tak!:D
      Áno, bolo nám povedané, že je tam toho ešte strašne veľa na opravu, takže som veľmi zvedavá na konečný výsledok, aj keď to určite ešte nejaký ten čas potrvá. Myslím, že finálna verzia nakoniec určite bude stáť za to.:)

      Odstrániť
  5. Ja milujem výstupy na zrúcaniny. Priam z cítim tú minulosť, ktorá z nich dýcha. O povestiach, ktoré sa k nim viažu ani nehovorím. Slovensko je síce maličká krajinka, no takýchto hradov a zámkov má neskutočne veľa. A ja som nevidela ani len zlomok z nich, hoc som bola skoro na všetkých v mojom okolí. Kapušiansky nevynímajúc. Dokonca dvakrát. Prvýkrát sme si na výstup našli zvláštnu cestu, nejak sme šli priamo hore, namiesto toho, aby sme si našli cestičku s príkrejším prístupom. Cestou späť sme boli múdrejší, no za obeť mi padli moje obľúbené rifle, ktoré som si roztrhla pri driapaní sa hore necestou. V dobe, keď som každý týždeň bola na inej zrúcanine bohužiaľ internet bol len v plienkach o blogoch ani nehovorím, čo je možno škoda pre mňa. Avšak dočkala som sa i na staré kolená, len na tie hrady momentálne nechodím, pretože môj syn nezdieľa rovnaké nadšenie z turistiky ako ja. A hoc sa vydáme na krátku prechádzku po lese, vrieska a vôbec sa mu to nepáči. Snáď, keď bude starší, tak si to užijeme. Dúfam len, že ho na chrbte nebudem nosiť do jeho osemnástich.
    Inak, krásny článok, a neskutočne obrázky. Vďaka za pripomenutie, že i tam som bola kedysi. A určite ešte niekedy pôjdem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, presne to je na tom také úchvatné, keď dovolíš predstavivosti cestovať späť v čase a necháš sa preniesť dávnej minulosti.:) Keď si predstavíš, že kedysi tam ľudia normálne žili a človek sa tam len tak ľahko nedostal a teraz? Môžeš tam zavítať kedykoľvek sa ti zachce.:) Škoda len, že túto možnosť veľa z nás vôbec nevyužíva. Tak ako spomínaš, mnoho zámkov a zrúcanín a ja som z toho nevidela skoro nič.:) Treba to napraviť, kým je čas.
      Vy ste si asi zvolili tú cestu priamo na hor po skalách, ktorá sa neodporúča, myslím, že tam majú šťastie zavítať iba tí, ktorí sa zmýlia a tí, ktorí by si to radi vyskúšali naopak idú po tej kľudnejšej cestičke lesom.:D Tak dúfam, že si to vtedy okrem riflí neodnieslo nič iné a domov ste sa vrátili v plnom zdraví.:) Pevne verím, že keď syn trošku povyrastie, povyrastie s ním aj chuť takto výletovať hore dole Slovenskou krajinou a budeš mať možnosť svoje zážitky plne zdieľať na blogu.:)
      Ďakujem veľmi pekne, rado sa stalo.;) Dúfam teda aj ja, že možnosť ešte mať budeš. Dovtedy ho možno zrekonštruujú na nepoznanie a tak budeš mať opäť čo objavovať.:)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Vopred veľmi pekne ďakujem za každý jeden komentár. :)