Muž menom Ove (Frederik Backman)

Originálny názov: En man som heter Ove
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2015
Väzba: Tvrdá s prebalom
Počet strán: 336
Hodnotenie: 5/5


Anotácia:

Smutnosmiešne rozprávanie o láske, neporiadnych susedoch, kvalitnom náradí a aute značky Saab.

Román Fredrika Backmana o starom frflošovi humorne stvárňuje celý rad situácií, ktoré dôverne poznáme. Je to kniha, ktorá má svoj vlastný svet, ale zároveň nám hovorí niečo dôležité o nás a našej súčasnosti.
 Ove je starší pán, aký žije snáď v každom obytnom dome - večne nevrlý, zatrpknutý frfloš, v ktorom len ťažko odhalíte dobré srdce. Milovaná žena mu umrela, stal sa z neho samotár a pomaly stráca zmysel života. Kedysi býval predsedom spoločenstva vlastníkov domov, ale vystriedali ho už pred niekoľkými rokmi. Rozhodne mu to však nezabránilo vykonávať funkciu strážcu poriadku. Samozvaného.
Keď sa do domu naproti prisťahujú mladí hluční susedia a namiesto pozdravu sa im len tak mimochodom podarí nacúvať do Oveho poštovej schránky, a ešte k tomu japonským autom, spustí sa kolotoč nečakaných udalostí. Začína sa príbeh o prekvapujúcom priateľstve, túlavom kocúrovi a najmä o tom, ako sa ľuďom, ktorí sa s Ovem stretnú, zmení život. Príbeh sa nesie v podobnom duchu ako román Jonasa Jonassona Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol alebo film Tak dobre, ako sa len dá s Jackom Nicholsonom. Knihu Muž menom Ove preložili doteraz do dvadsiatich piatich jazykov a pripravuje sa aj filmové spracovanie.
***
Prešiel už nejaký ten čas odvtedy, čo som na blogu uverejnila nejakú z recenzií aj napriek tomu, že kníh som prečítala neúrekom. Čo k tomu dodať? Kríza zjavne nepoľavila a múza stále odmieta ponúknuť svoje služby. Každopádne, rozhodla som sa, že to predsa len skúsim vlastnými silami a takto Vám prinášam môj názor na knihu, ktorú som v Júli dočítala ako poslednú. Tie, ktoré sa nachádzajú v rade pred ňou, si preto budú musieť ešte chvíľku počkať. Veď predsa ide o princíp a ten musí byť vždy na prvom mieste! Ale nie...

Táto kniha stála na mojej poličke už veľmi dlhú dobu, ak mám byť presná, v Septembri by to bol už celý jeden rok! Strašné keď sa nad tým tak zamyslím...páni. Za ten čas ju stihla prečítať dokonca aj moja mamka – a preto ju odporúča aspoň jedna z desiatich (tých zvyšných 9 máte na starosti Vy!) – a aj napriek jej krásny slovám na túto knihu mi trvalo celých 10 mesiacov, kým som ju konečne zobrala do rúk a začítala sa do jej slov. No keďže kniha je prečítaná a pocity z nej vo mne stále doznievajú, týmto sa už nebudem ďalej zapodievať a radšej sa sústredim na to, aby jej aspoň recenzia bola venovaná včas, pretože si to zaslúži.

„Všetci ľudia chcú mať hodnotný život, ale každý človek vyznáva iné hodnoty,“ konštatovala Sonja.

 Samozrejme ako pri väčšine mojich recenzií, aj tu začnem obálkou, pretože to je to, čo priláka pozornosť každého knihomoľa ako prvé. Svojim spôsobom je naozaj krásna, trefná a pri pohľade na ňu Vám mysľou prebehne tisícka nevypovedaných slov. V tomto prípade ani nie je potrebné ich ‚zvečnenie‘ v podobe anotácie, pretože každému je hneď jasné, akým smerom sa tento príbeh bude uberať. Alebo si to aspoň myslíte.

 Kniha je rozdelená do tridsiatich deviatich kapitol a epilógu, pričom sa striedavo venujú raz minulosti a potom zasa prítomnosti. To celý príbeh príjemne oživuje, keďže vy postupne odkrývate stále viac a viac, nielen z Oveho, minulosti, čím sa priebežne formuje a mení Váš názor a chápanie konania určitých postáv. Okrem toho som si tiež všimla, že každá jedna z nich je vždy zakončená krátkou vetou, ktorá nám buď referuje celý príbeh akoby poučením alebo ako pripomienkou na to, k čomu opisovaná udalosť viedla, čo teda aspoň u mňa navodzovalo pocit...nostalgie? Tak či onak, s každou ďalšou kapitolou sa na Vás nabaľuje o jednu múdrosť do života viac. No čo tieto kapitoly spája úplne najviac? Muž menom Ove. 
59 ročný Ove bol odjakživa taký – mĺkvy, pracovitý, čestný, odhodlaný, verný a aj keď si to o ňom veľa ľudí nemyslelo, milujúci chlap. Aj napriek tomu, že väčšina ľudí ho 'pozná' iba ako starého, večne nespokojného, frfloša. Jednoducho vedel kam jeho život smeruje aj napriek tomu, že mu to neraz veľmi skomplikoval a snažil sa jeho kroky presmerovať na vedľajšiu koľaj, Ove jednoducho zatol zuby, postavil sa opäť na nohy a kráčal ďalej tým istým smerom ako predtým...samozrejme až kým mu do života nevstúpila Sonja. Každý by mal mať vo svojom živote Sonju. Človek so slnkom v srdci a v úsmeve, ktorý nachádza krásu a zmysel v každom človeku a ktorý dokáže využiť všetko čo mu život ponúka vo svoj prospech, či už ide o veci dobré alebo zlé.
 Ako to už vo väčšine prípadov býva, keď Vám skríži cestu žena, je jasné že sa Vám celý život obráti na ruby. Aj keď ste doteraz mali vo všetkom jasno. My si totižto vždy presadíme svoje, že áno? No čo sa stane, ak láska nášho života, ktorá nám doň vstúpila tak nečakane, rovnako nečakane aj odíde? Navyše ak sa jedna o chlapa ako Ove – muža princípov, presných pravidiel a zabehaných rutín? Vznikne nádherný a jedinečný príbeh, ktorý Vás chytí za srdce. Pretože aj napriek tomu, že niektorí ľudia z nášho života odídu priskoro, dokážu za sebou zanechať tak veľa, že to na ľudí vplýva aj naďalej tak, akoby tu stále boli.

Bol to muž čierno-bieleho videnia sveta.
A ona bola farba. Bola preňho všetkými farbami.

Je pravda, že prvá polovica bola pre mňa naozaj tvrdým orieškom, keďže sa mi do nej veľmi nechcelo púšťať a trochu dlhšie mi trvalo, kým so sa do nej naozaj začítala, no keď sa mi napokon predsa len podarilo prekročiť ju, od tej druhej som sa nedokázala odtrhnúť. 
Toľko nádherných myšlienok, ktoré sa s vami budú niesť životom ešte veľmi dlho, ktoré zmenia Váš pohľad na ľudí a na to, že nikdy nie je správne súdiť niekoho iba na pohľad. Toľko krásnych postáv, pričom každej z nich autor venoval dostatok času na to, aby jej pridelil to správne miesto v Oveho živote, dokonca aj tej mačacej kreatúre. Nik tam nebol nazvyš a každý so sebou niesol úžasné posolstvo. Verte mi, ak by som ich mala začať menovať, neskončila by som snáď ani do budúceho leta!
Autor dokázal napísať naozaj krásny príbeh, ktorý iba 'čírou náhodou' pripomína tie dnešné časy, s prepracovanými postavami a tak som napokon ten nepodarený začiatok pripísala ako chybu na zoznam mne samej. Nedalo sa inak. Po dočítaní epilógu môj prst jednoducho smeroval k tej piatej hviezdičke a ja som si nevedela pomôcť - neľutujem to.

Čo dodať na záver?! Ak sa obzeráte po knihe, ktorá by vás dokázala rozosmiať a zároveň rozplakať, po niečom čo Vás donúti zamyslieť sa nad životom a prehodnotiť isté veci, myslím, že toto dielo by bolo ideálnou voľbou - vrelo odporúčam. Ak sa na to predsa len necítite, je tu aj film, ktorý som sa síce ešte nepokúšala nájsť, a neviem ako je to s dabingom či titulkami, no na základe traileru môžem povedať, že by som si ho nesmierne užila, aj keby som nerozumela ani len slovu. Pre zvedavých trailer TU. No a aby ste mi verili (nech už ide o ktorúkoľvek verziu), na záver prikladám zopár krásnych úryvkov. Zatiaľ sa majte krásne a do(ne)čítania - snaha o originálny záver. Bye♥

***
Ľúbiť niekoho je ako nasťahovať sa do domu. Spočiatku sa človek zaľúbi do novoty a každé ráno sa budí s údivom, že skutočne patrí jemu, a podvedome sa trochu strachuje, že ktosi pribehne a oznámi, že došlo k obrovskému omylu a taký krásny život nebol určený preňho. No rokmi fasáda opadá, drevo popuká a človek začne svoj dom milovať nie preto, že je dokonalý, ale práve pre jeho nedokonalosť. Naučí sa poznať všetky kúty a zákutia, ako dosiahnuť, aby kľúč nezmŕzal v zámke, keď je vonku chladno, ktoré parkety sa trochu prehýbajú, keď na ne stúpi, a ako otvoriť dvere skrine, aby nevŕzgali. Lebo všetky tieto malé tajomstvá spolu tvoria domov.

***
Často mu hovorievala, že „nech si človek vyberie akúkoľvek cestu, čosi ťa dovedie na vopred určené miesto.“ Pre ňu to bolo čosi.
Pre Oveho to však bol ktosi.
***
Ľudia vždy vravievali, že Ove a jeho žena sú ako deň a noc. Ove, prirodzene, chápal, že pod nocou rozumejú jeho. No neprekážalo mu to. Za to jeho ženu vždy pobavilo, keď to niekto vyslovil, a zakaždým so smiechom vysvetlila, že jediný dôvod, prečo si o Ovem myslia, že je noc, spočíva v tom, že je priveľmi skúpy, aby rozsvietil slnko.
***
Lenže všetci ľudia sú v podstate časoví optimisti. Vždy veria, že na všetko majú dosť času.
Aj na slová.

Komentáre

  1. Ou ♥♥♥
    Po prečítaní tvojej recenzie sa mi vrátil ten pocit radosti,ktorý som mala pri čítaní Oveho :)) Milujem knihy, ktoré sú plné pestrofarebných filozofických myšlienok, a Ove bol presne takou knihou. Preto ma teší ešte viac, že sa ti páčil, lebo je to moja srdcovka a v kútiku duše stále dúfam, že sa zapáči mnohým :)
    Film som tiež ešte nevidela, aj keď , ako sama píšeš, asi by tu bol trošičku menší problém s jazykovou stránkou :D :D ale možno by sa mi tá švédčina tak zapáčila, že by som sa pustila do jej štúdia! ;) :D
    Každopádne si Oveho krásne zhrnula :) ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jeej, tak to ma vážne teší.:)) Som na tom úplne rovnako, milujem knihy, ktoré mi toho dokážu ponúknuť neúrekom v podobe myšlienok, prípadne dokonca zmeniť náhľad na život a táto bola jednou z nich. :) Určite ju budem odporúčať ďalej a zakaždým keď pribudne niekto nový, dám Ti vedieť aby som ťa potešila.:D:)
      No človek nikdy neviem a taktiež nie je nikdy na škodu naučiť sa nový jazyk takže. :D Teraz už len rýchlo pozháňať film a pozerať!:D
      Ďakujem veľmi pekne a želám krásny deň!:)♥

      Odstrániť
    2. Ja tiež! Vždy sa strašne teším, keď nájdem nejakú novú a žasnem, ako to mohlo toho spisovateľa vôbec napadnúť! :) :)
      Óóó, to by si bola už naozaj strašne zlatá! :D To nemusíš vôbec robiť, stačí, keď budeš jej posolstvo šíriť ďalej. Budem sa tešiť stále, aj keď o tom nebudem vedieť ;)
      Presne! :D Ja som raz pozerala film po japonsky s anglickými titulkami ( alebo boli tiež po japonsky? :D netuším! :D ) a bola to naozaj zaujímavá skúsenosť! :D ;) :D
      Aj tebe , Veronika ♥♥♥

      Odstrániť
  2. Oveho už síce mám prečítaného, no po tvojej recenzií mám chuť utekať do mojej poličky, vziať ho do rúk a opäť sa začítať do toho krásneho príbehu :). S touto knihou som mala zvláštne začiatky... Prvotne sa mi do nej vôbec nechcelo (tak ako aj tebe :D). Prišla mi ako recenzný výtlačok, lenže problém bol v tom, že som si ho nevypýtala. Bol to omyl a poslali mi ho náhodou. Doteraz som veľmi šťastná, že sa mi táto náhoda pritrafila... Väčšinou si čitateľ vyberie knihu, ktorú bude čítať, no pri tejto knihe som si uvedomila, že to môže byť aj naopak. Že kniha si môže vybrať čitateľa, ako prútik majiteľa (Harry Potter nepustí). Ove je nevšedná kniha s krásnymi múdrosťami a citátmi. Pamätám si, že som ju prečítala na jedno posedenie. A pri konci... Nuž moje oči neostali suché. Krásna recenzia :)! Som moc rada, že sa ti Ove páčil :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No tak to som naozaj rada, že nie som jediná, fakt som si to už začínala myslieť.:D Mám trošku lepší pocit teraz zo seba.:D Ale nie, tak začiatky väčšinou bývajú ťažšie, až na to, že túto knihu väčšina zbožňuje už od prvého slova.:) Veľmi pekne si to napísala, čistá pravda.:)♥ Teší ma, že aj v tvojom prípade to nakoniec všetko dobre dopadlo a pocity zdieľam, ten koniec naozaj chytí za srdce.
      Ďakujem veľmi krásne!:)

      Odstrániť
  3. Môj milovaný Ove. Ja som sa jednoducho do neho musela zamilovať. Je to presný mix dvoch mužov môjho života...otca i chlapa. Akoby niekto sledoval tých dvoch a ich povahové vlastnosti spojil do jedného človeka. Niektorí ho spájali so Starčekom Alanom, ale ja si myslím, že je to nespojiteľné. I keď obaja sú perfektní...
    Chystám sa aj na ďalšie autorové knihy tak som zvedavá, len momentálne mám kopu kníh na stole prečítaných, z ktorých sa chystám vyhotoviť články, i neprečítaných, ktoré na mňa veselo žmurkajú :-)
    Ale k Ovemu sa určite ešte vrátim

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jeeej, tak ty potom musíš byť Sonja, že? :) Krásne, to sa ti teda ani nedivím, že si si ho tak veľmi obľúbila, keď ti vlastne denno denne chodí popred oči aj v skutočnosti.:) Mať v živote takého muža, alebo teda v tvojom prípade rovno dvoch, je naozaj veľké šťastie. Aj keď to neraz možno býva trochu ťažšie, no ide o princíp.:D:)
      A vieš, že doteraz mi ani len nenapadlo poobzerať sa po ďalších knihách od tohto autora? Dobre že spomínaš, aj keď som na tom úplne rovnako ako ty - kopy a ešte väčšie kopy kníh.:D No k Ovemu sa vrátim možno už dnes večer v podobe filmu.:)
      Na články sa teším a prajem príjemné čítanie 'žmurkajúcich' nedočkavcov, na ktorých ešte neprišiel rad. Ďakujem za komentár, maj sa krásne.;)

      Odstrániť
  4. Júj, ako ja túto knihu milujem♥^.^♥ Som taká veľmi rada, že si ťa tiež získal a aj keď som ho čítala tak pred rokom, stále si pamätám svoje pocity po dočítaní, ktoré som dlho nevedela vyjadriť do recenzie. Je to nanič, pretože knihy, ktoré si nás získajú sa nedajú koľkokrát opísať tak akoby sme chceli, no na tie, ktoré nás naštvali ide recenzia ako od ruky :D Inak tie myšlienky si ma tiež veľmi získali (presne tú, o čierno-bielom videní som použila aj ja...fakt neviem, kam na to autor chodil, no ja som bola z toho všetkého totálne hotová :D). Takže pre mňa jedna z najlepších kníh. Už som ju dala prečítať sestre, tá je tiež z toho paf, no to som ti už asi spomínala, a teraz je na rade mama, pretože sa stal zázrak a ona začala čítať knihy! Tak som zvedavá, čo naňho povie...a najradšej by som ju dala každému, nech sa o nej dozvie celý svet♥ :D Och, a ten trailer vyzerá super, len dúfam, že sa príliš neodklonili od knihy, pretože si Ove zaslúži svoj príbeh dokonalo natočený i rozpovedaný :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som zase veľmi rada, že som sa mohla zaradiť k zástupu ľudí, ktorí nim ostali očarení.:) Určite naň budem ešte veľmi dlho spomínať s úsmevom na tvári a zakaždým, keď narazím na podobného frfľoška, spomeniem si na Oveho a ono to bude hneď všetko iné.:D:)
      S tými recenziami súhlasím, už aj ja sama som sa o tom neraz presvedčila.:D No človek s tým nič neurobí, jediné čo nám ostáva je snažiť sa ďalej, najlepšie ako len vieme, pri voľbe slov na tie úžasné knihy, aj keby to malo trvať mesiace.:D Och tie myšlienky, nuž tie píše sám život - s iným vysvetlením už asi neprídem.:)
      Juuuj, teším sa veľmi, že sa ti podarilo presvedčiť aj mamču a verím, že nebude sklamaná a že sa práve vďaka tejto knihe rozhodne zaítať aj do ďalších.♥ To potom budem môcť opraviť to skóre 1/10 na 2/10!:D
      Súdiac podľa traileru myslím, že sa knihy pridržiavali obstojne, teda, viac ako len obstojne. Pozháňam ho, pošlem ti ho, pozrieme si ho a verím, že ostaneme rovnako očarené ako po dočítaní knihy.:)

      Odstrániť
  5. Počúvala som, že to je niečo podobné ako Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol a som na túto knihu celkom zvedavá. Podľa tvojej recenzie a toho traileru vyzerá naozaj zaujímavo a pôsobivo. ja sa viem vždy dobre začítať do knihy v ktorej nechýbajú emócie.Myslím, že toto bude kniha ktorú si najbližšie kúpim.
    Prajem krásny zvyšok leta :)

    Natalie z BookLovers

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, aj ja som už viackrát počula toto prirovnanie, no keďže Storočného starčeka som nemala možnosť čítať, sama to posúdiť neviem.:)
      No minimálne čo sa Oveho týka, moje názory ostávajú nemenné. Je to skvelá kniha. :)
      Krásne leto aj Tebe.:)

      Odstrániť
  6. Ja som svoju Sonju našla v rôznych knižných blogerkách. Vďaka nim mám chuť blogovať a vedia mi zlepšiť nálada. Taká moja Sonja je napríklad Mony, už aj ty :), Lenka (music-escape from reality, ale tá nie len cez blog, je moja sestra) a veľa iných, na ktorých si teraz nespomeniem. :)
    Milujem krásne myšlienky v knihách. V Šťastnej sedmičke ich bolo veľmi veľa a ja som si tie, ktoré ma zaujali zapisovala do oranžového zošita. :D
    Krásne si napísala recenziu. Píšeš ich dlhé, ale to mi vôbec nevadí, pretože ani neviem ako, zachviľu som na konci. Ďakujem ti aj za túto, ktorá ma prinútila, aby som sa po knihe poobzerala, pretože ma veľmi zaujala. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jeeeej Julka, ďakujem za taký prekrásny komentár.:)❤ Veľmi si to cením.:)
      Strašne pekne si to napísala a nemôžem viac súhlasiť. Ľudia, ktorých som doposiaľ stretla vďaka blogu, sú úžasní. Taktiež je úplne super, že spolu so sestrou blogujete (brata by som na toto asi nepresvedčila:D),určite sa na jej blogu zastavím.:) A tiež ešte musím pozrieť recenziu na Sedmičku, ktorú si pridávala, zatiaľ som na to nemala čas - ako na blogovanie, tak aj na čítanie, takže to musím čím skôr napraviť všetko.
      Ešte raz ďakujem veľmi pekne a dúfam, že keď sa ku knihe dostaneš, bude sa páčiť.:) Zatiaľ sa maj krásne.;)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Vopred veľmi pekne ďakujem za každý jeden komentár. :)