Astrofyzika pre zaneprázdených (Neil deGrasse Tyson)

Originálny názov: Astrophysics for People in a Hurry
Vydavateľstvo: Tatran
Rok vydania: 2017
Väzba: Pevná s prebalom
Počet strán: 160
Hodnotenie: 5/5


Anotácia:

Pre všetkých, ktorí nemajú čas čítať hrubé knihy, ale túžia po spojení s vesmírom. 

 Čo je podstatou času a priestoru? Ako zapadáme do vesmírnej skladačky? A ako vesmír zapadá do nás? Nikto vám neobjasní odpovede na tieto otázky lepšie než uznávaný astrofyzik a úspešný autor Neil deGrasse Tyson. V dnešnej dobe má málokto čas uvažovať nad hádankami ďalekého vesmíru. Tyson sa preto rozhodol priniesť vesmír až k vám – v stručnej a jasnej podobe, okorenenej svojským humorom a rozdelenej do niekoľkých lákavých kapitol, na ktorých si môžete zgustnúť kedykoľvek a kdekoľvek aj počas rušných dní. Kým čakáte na čerstvú kávu, na príchod autobusu, vlaku či lietadla, kniha Astrofyzika pre zaneprázdnených vás nabije vedomosťami a pripraví vás na ďalší mediálny príval informácií o kozme: od Veľkého tresku po čierne diery, od kvarkov po kvantovú mechaniku, od hľadania nových planét až po hľadanie ďalších foriem života vo vesmíre. (čítaj viac 
***

Na to, aby ste sa o tejto knihe dozvedeli všetko potrebné, stačí jediný pohľad na jej obálku. Ona samotná dokáže k Vašej duši prehovoriť väčšmi, ako tisícka mojich slov sformulovaných do tejto krátkej recenzie. Doposiaľ som sa nestretla s ničím tak krásnym, či výstižnejším. Dokonale vystihuje moment, kedy knihu otvoríte a naplno sa ponoríte do „príbehu“, ktorý Vám túži vyrozprávať. Ak si myslíte, že v danej chvíli všetko navôkol prestane existovať, mýlite sa. Ohromujúca veľkosť bytia Vami naopak prenikne až do špiku kosti a všetko navôkol ešte len odhalí svoju pravú podstatu, ktorá je v mnohých smeroch ozaj dychberúca. Ocitnete sa tisícky kilometrov ďaleko od Zeme, v šírom, nekonečnom vesmíre, čakajúcom len a len na Vás a na to, kedy sa aj Vy pustíte do odhaľovania jeho tajomstiev.🌟

„Jasné a krásne galaxie plné hviezd svietia uprostred prázdnoty ako veľkomestá na nočnej mape. Aká prázdna je však prázdnota vo vesmíre? (Aká prázdna je krajina medzi mestami?)“ (str.48)

Minulý rok sa mi vďaka pánu Rovellimu a jeho Siedmim krátkym prednáškam o fyzike podarilo nahliadnuť za tajné dvere, ktoré predo mnou ostávali až doposiaľ zatvorené. Sú to jedny z tých dverí, ktorých prah keď raz prekročíte, už nebude cesty späť. Neuplynie deň, kedy by ste nezatúžili nazrieť ta znovu, jediný deň, kedy by sa Vaše nohy nevybrali po známej trajektórii, vedúcej k hlbokej studnici vedomostí, s cieľom načrieť a napiť sa z nej dosýta. Znovu a znovu. Nuž a či Vás k nej zavedie zámer alebo iba náhoda, tajomné ruky Poznania sa už postarajú o to, aby ste od onoho okamihu ani raz neprešli okolo bez zamávania, či neodišli naprázdno. Vtiahnu Vás dovnútra rovnako neodolateľnou silou, akou do svojich útrob vťahujú čierne diery hmotu navôkol seba. Jednoducho budete chcieť viac...

A takto som sa teda prepracovala k ďalšej knihe o fyzike  – vďaka neodolateľnej túžbe po poznaní. A aj keď bola moja pozornosť znovu upriamená na rovnakú tému ako aj pri jej predchodcovi, boli by ste prekvapení, koľko nových poznatkov so sebou priniesla. Ohromné kvantum. Nie som si celkom istá, či je moja mozgová kapacita stále postačujúcou...😓 Tak či onak, snaha bola, no nie o tom som chcela hovoriť.
Už ani sama presne neviem, ako som sa o tejto knihe dozvedela (a v konečnom dôsledku to vlastne ani nie je podstatné), no vo chvíli keď som ju zbadala moje srdce vynechalo úder a ja som jednoducho vedela, že ju musím mať. Iná možnosť neexistovala. Som si vedomá toho, že to možno vyznelo trošku viac divne, no ručím Vám, že takto to s fyzikou *astrofyzikou* jednoducho je – láska na prvý pohľad, ktorá pretrvá naveky a to napríklad aj s takými chabými vedomosťami, ako sú tie moje. Vďaka Bohu za ľudí ako sú Rovelli, Tyson a ďalší, za tých, ktorí dokážu sprostredkovať, pre nás inak nepochopiteľné, fakty spôsobom úplne jednoduchým a zrozumiteľným. A preto teda kúpu ani čas strávený jej čítaním neľutujem. To ste si však mohli domyslieť už aj na základe môjho hodnotenia. Síce sa teraz budem opakovať -no predpokladám, že nie všetci desiati, ktorí to práve teraz čítate ma aj sledujete na Goodreads, takže táto vsuvka je úplne irelevantná- no to čo som napísala na GR stále platí a teda:„Ak by som tejto knihe dala menej, ako 3 hviezdičky, hodnotila by som mieru svojej inteligencie a nie knihu samotnú.“ Taktiež nie som žiadnym uznávaným astrofyzikom, aby som si mohla dovoliť vyskakovať a kritizovať ju ohľadom jej obsahovej stránky a preto z môjho pohľadu -totálneho idiota čo sa fyziky týka a možno aj mimo nej, ktovie- bola táto kniha naozaj kvalitným čítaním.

„Sme hviezdny prach, do ktorého vesmír vdýchol život a schopnosť uvedomiť si svoju podstatu - a to je ešte len začiatok.“ (str.27)

Astrofyzika pre zaneprázdnených od Tysona predstavuje nekonečný príval nových vedomostí, zaujímavých faktov a dychberúcich informácii, ktoré budete nasávať plnými dúškami aj napriek tomu, že Vám to miestami dá naozaj zabrať. Kniha je totižto písaná trošku komplikovanejším štýlom, ako to bolo v prípade Rovelliho, keďže Tyson sa zameral skôr na holé fakty bez zbytočného prikrášľovania. Prosto nemárnil čas a predstavil nám fyziku takú, aká v skutočnosti je - surová, drsná, no aj napriek tomu stále čarokrásna.

Každopádne, ak by ste na začiatok predsa len chceli siahnuť skôr po niečom nenáročnejšom, po niečom, čo by Vás dokázalo naviesť na ten správny smer a naučilo Vás láske k fyzike, v tom prípade by som siahla skôr po Rovellim. Jeho štýl písania alebo teda skôr podumkávania je pre rozbeh tým pravým orechovým. No nech už sa rozhodnete akokoľvek, obe knihy za to rozhodne stoja. 💓

Ak ste sa prepracovali až sem, ĎAKUJEM. Ak ste knihu čítali, určite mi zanechajte Vaše dojmy dole v komentároch, ak nie, aj tak mi tam kľudne môžte zanechať Vaše dojmy po dočítaní recenzie. Ešte raz ďakujem a prajem krásny zvyšok večera. Bye!♥

Komentáre

  1. Nádhera!♥♥♥ Akoby som čítala myšlienky poeta, tak krásne si to napísala, precítila a mala som pocit, že sa všetky slová zlievajú do čarokrásnej básne...skrátka, to, ako si napísala túto recenziu vo mne zanechalo prekrásny obohacujúci pocit ^.^
    Milujem tvoje recenzie a vďaka tebe som siahla aj po Rovellim, no žiaľ, ja som dosť hlúpa a nechápavá a mňa jeho titul nezaujal...alebo jednoducho povedané, nedokázala som to chápať :D Ani už neviem, čo som čítala, čo je na moju škodu, ale mne sa jeho myšlienky nedokázali zakoreniť hlboko do mozgu :/ Myslím, že by to tak bolo aj pri tejto knihe od Tysona, no tá obálka je dokonalá, dychberúca!!!♥ Ale i tak, knihe šancu nedám, no po tvojich slovách sa tomu ťažko odoláva :D
    Naozaj, skvelá recenzia, bravúrna♥...maj sa krásne :*

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Monyy!♥ Ďakujem naozaj veľmi krásne. Viem, že to už bude znieť ako otrepané cliché, ale fakt si ma týmto komentárom nesmierne potešila. Recenziu som naposledy písala koncom minuloročných prázdnin (ak si dobre spomínam), takže toto bola pre mňa celkom veľká výzva. Znovu si oprašovať všetky zručnosti a tak ....Nebola som si ňou jednoducho celkom istá a tak mali Tvoje slová ohromne ukľudňujúci účinok.♥ Ešte raz ďakujem.:)
      Čo sa Rovelliho a Tvojej skúsenosti s ním týka, naozaj ma to veľmi mrzí.:/ No ozaj si nemyslím, že by si bola hlúpa. Na Tvoju obranu musím povedať, že si veľa faktov nepamätám ani ja sama (pričom to dielo bez prestávky ospevujem) a neustále si ich musím pripomínať, v čom mi napríklad veľmi dobre poslúžila aj táto kniha. O niektorých dokonca môžem hovoriť ako o niečom, čo bolo mimo moje hranice chápania a ktoré som som si musela googliť, pretože mi chýbali základy, no často krát aj potom ostával môj mozog v pomykove. Avšak osobne si myslím, že minimálne tá snaha by sa mala ceniť a ak si z knihy pamätáš čo i len jednu vec, je to podľa mňa úspech a nebolo to celkom zbytočné. Napríklad to o hviezdach a nazeraní do minulosti pri pohľade na nich?;)

      Odstrániť
  2. No teda, to znie ako niečo zaujímavé a rozširujúce obzory, vďaka za tip!:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rado sa stalo.:) Verím, že tento Tvoj názor ostane nezmenený aj potom, čo sa k nej dostaneš a sama si ju prečítaš.;)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Vopred veľmi pekne ďakujem za každý jeden komentár. :)