Random Talk #10 (špeciál)






Na vine sú hv...srny! 


Aj keď bol posledný článok na blogu uverejnený len minulý týždeň v Piatok – 29. Apríl, z nejakého dôvodu mi to pripadá, akoby už ubehla celá večnosť. Zaujímavé, ako rýchlo sa dokáže človek pripútať k veciam, ktoré mu dávajú zmysel a istým spôsobom ho napĺňajú (aj keď v nich Boh vie ako nevyniká). Taktiež som úplne prepásla Medzinárodný deň Zeme a to už ani nespomínam Svetový deň kníh, ktorý nasledoval hneď po ňom, čo je v tomto prípade naozaj poľutovania hodné. Dve najdôležitejšie dni zamerané na veci, ktoré vo svojom živote milujem najviac - navyše spomedzi všetkých tých najrôznejších medzinárodných dní, aké len existujú- a ja ich takto jednoducho prepásnem. A preto som sa rozhodla, že si pomedzi všetko to učenie a povinnosti voči škole, ktoré sa teraz hrnú jedna radosť, predsa len nájdem chvíľku a napíšem tento článok, na ktorý sa chystám tiež už pomerne dlho a s danou tematikou dosť súvisí.

 Okrem spomínaných dní tu taktiež ide aj o projekt, do ktorého som sa zapojila a tým spomínaným je práve projekt s názvom Strom za knihu. Priznám sa, s výsadzbou som ešte nezačala (aj napriek tomu, že som si stihla zaobstarať už dve knihy), no verte mi, je to v štádiu riešenia. Vybrať si spomedzi toľkého množstva rôznych druhou nie je ľahké a taktiež nájsť vhodné miesto nebude o nič ľahšie. Tak či onak, ja to dokážem! A žiadne srnky mi nebudú obžierať moje stromčeky! Pff ...Nesmejte sa, to je seriózna vec, jedna z nevýhod môjho ‚prílesného bývania‘. A ja som si dokonca v minulom článku dovolila obviňovať bobrov, nie ľudkovia, bobry sú v pohode, to srny sú na vine – ohryzú aj to, čo sa ohrýzť nedá. No dobre, teraz už vážne trepem dva na tri. K veci (It was at this moment I knew, I f*cked up - A práve v tomto momente nastal zlom, kedy sa môj mozog zastavil a nechcel sa pohnúť) ...
Totižto, nápad, ktorý mi ohľadom tohto článku skrsol v hlave, bol zameraný na vyhľadanie nejakých zaujímavých faktov ohľadom životného prostredia a stromov, no na druhú stranu, nechcem aby Vám tento článok prišiel ako jeden z tých na princípe CTR+C a CTRL+V, to vie urobiť úplne každý a to už radšej teda neprispievať nič minimálne ďalší mesiac. Takže vyberiem naozaj len tie najzaujímavejšie, nad ktorými sa človek ozaj zamyslí a buď mu vyčaria úsmev na tvári a obnovia vieru v ľudstvo, alebo naopak.

Bhutan, svetovo najväčšia eco-friendly krajina, zasadila 108, 000 stromov na počesť narodenia ich nového princa. Bhutan je taktiež ‚korunovaná‘ ako svetovo jediná carbon-negatívna krajina. (To znamená, že oxid uhličitý je pohlcovaný väčšmi –napr. práve lesmi, ako je produkovaný továrňami a pod.) 


• Existuje dedinka v Indii (Pippalaanthri), ktorá narodenie dievčatka oslávi zasadením 111 stromov.

• Len v Číne sa ročne spotrebuje 45 miliárd párov čínskych paličiek. To je okolo 1,7 miliónov m3 dreva, na čo musí padnúť 25 miliónov stromov.

• Najdôležitejší lesný ekosystém je Tropický dažďový prales. Výnimkou nie sú 800 ročné stromy.! Za 1 s sa vyrúbe z lesa plocha o rozlohe futbalového ihriska, to znamená 135 000 Km2 ročne !!


• 1 hektár lesa spracuje približne za 24 hodín 900 kilogramov oxidu uhličitého a vylúči 650 kilogramov kyslíka.

• Najstarší strom na Slovensku sa nachádza v centre dedinky Dubinné v okrese Bardejov. Je ním dub nazývaný aj strom matuzalem. Má 850 rokov, prežil vojny aj úder blesku. Meria 25 m a obvod jeho kmeňa v dolnej časti pri koreni je 12,4 m. Keď mal strom viac ako sto rokov, na naše územie vpadli tatárske vojská. (Tento fakt spomínam preto, že sa 'stromček' nachádza neďaleko mojej dediny a prechádzala som okolo neho už asi tisíc krát, ozaj je to krásny, mohutný strom. Rozhodne by ste ho neprehliadli.)


Ak by ste mali záujem prečítať si viac takýchto zaujímavosti a čísel ohľadom toho, ako je to u nás na Slovensku a vo svete, pod týmto článkom budete mať odkazy na stránky, ktorými som sa nechala inšpirovať. Myslím, že je to celkom zaujímavé čítanie, pri ktorom si človek uvedomí, koľko toho spotrebujeme už len výrobou obyčajných vecí, ako sú vyššie spomínané čínske paličky, pričom si to ani neuvedomíme. Čo je bohužiaľ smutné a odzrkadľuje sa to na momentálnom stave životného prostredia. Pretože rovnako ako v láske, aj tu človek nemôže len brať, musí aj dávať.
Aby som uviedla na správnu mieru tvrdenia, ktoré som spomínala v predchádzajúcom článku a aby ste pochopili, čo mám na mysli... Nechcem aby moje slová vyzneli, že som úplne proti všetkému na čo sa drevo využíva. Je normálne a bežné, že už od vekov sa drevo využívalo ako stavebný materiál, vyrábali sa z neho hudobné nástroje, či rôzny materiál do kuchyne a čo ja viem všetko. Chcem poukázať na ľudskú márnivosť, na nenásytnosť bohatých, ktorí sa jednoducho nevedia nabažiť peňazí a zapredali by aj vlastnú dušu, ak by to znamenalo viac núl na konte. Pretože nie vždy to všetko čo chceme aj naozaj potrebujeme. Tiež na to, akí nepozorní sme, keď ideme opekať do lesa a neuhasením ohniska vznikne požiar, ktorý zbytočne zničí ďalšie hektáre lesa. Keď bezstarostne vyhodíme papierik (v horšom prípade sú to sklenené fľaše od piva plechovky, dokonca sa mi podarilo nájsť už aj lieky!!) niekde na zem aj napriek tomu, že kôš je necelý meter od nás. A čo taká nelegálna ťažba?! A mnoho ďalších prípadov na zamyslenie. Svet jednoducho potrebuje viac ľudí ako sú tí v Bhutane. :) Pričom nejde o množstvo, už len jedným malým stromčekom prispievate k niečomu dobrému. Preto budem rada, ak sa nás do tohto projektu zapojí čo najviac. 


„Naša planéta nepotrebuje viac úspešných ľudí. Zúfalo potrebuje tých, ktorí tvoria mier, liečia, obnovujú, rozprávajú príbehy a milujú všetko živé.“ ~ Dalai Lama
A týmto výstižným citátom by som dnešný článok ukončila. Dúfam, že v tomto prípade sa mi podarilo vysvetliť môj postoj k tejto téme lepšie ako predtým a sľubujem, že pri ďalšom článku ohľadom tohto projektu budete vidieť už aj výsledky! Prajem Vám krásny slnečný deň a my sa vidíme pri ďalšom príspevku. Bye♥

P.S.: Z celého srdca chcem poďakovať všetkým, ktorí si vždy nájdu čas na prečítanie každého článku, ktorý na tomto blogu publikujem. Ešte viac ma teší každý komentár od Vás  a rovnako každý nový člen v tejto komunite. Nikdy by som si nebola myslela, že sa nájde čo i len jedna osoba, nie to 23! Naozaj som preto veľmi vďačná. ĎAKUJEM♥
__________________________________________________________________________________________________

Komentáre

  1. Krásny článok ^.^ Mne sa tak páči tvoje zanietenie ohľadom tejto témy a musím povedať, že som našla svoju spriaznenú dušu :D A súhlasím, nie len brať, ale i dávať (no ťažko v tomto materiálnom svete, ale nájdu sa aj taký skvelí ľudia ako si ty, takže ešte nie sme až tak stratení :D)
    To s tými srnami chápem, obhrýzajú vážne všetko a potom sú tu ešte diviaky, tie zas zničia všetko -_- Je ich moc, všetko je premnožené a nečudujem sa, keď vlk je na pokraji vyhynutia :/ Takže tak...
    Rozmýšľala som nad tým, že sa nakoniec zapojím aj ja, aspoň občas ten nejaký stromček vysadiť...s tými faktami si ma v tom povzbudila ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne.:3 To znamená, že som konečne spoznala v tomto smere spriaznenú dušu aj ja! No konečne. :D Ale od skvelej mám teda ešte ďaleko.:)
      Och no diviaky ani nespomínam, zatiaľ sme chvála Bohu nemali s nimi osobnú skúsenosť, no stačí mi vidieť tie bahenné kúpele, ktoré vedia narobiť v lese. Jednak premnožené a taktiež tá bojazlivosť tam už nie je taká ako kedysi. No nemôžeme sa diviť, keď im berieme ich územie a staviame si tam vlastné domy..
      Bola by som veľmi rada. Ako vravím, už len ten jeden stromček by znamenal krok k niečomu lepšiemu. :) No rozhodnutie je na Tebe.

      Odstrániť
  2. Stále ma poteší, ak sa nájde hoc len jeden človek v tej obrovskej mase ľudí, ktorému osud našej planéty nie je ľahostajný. Nevravím, je ťažké v dnešnej nejaké jednoduché žiť prírodne, keď okolo je toľko ignorantov, ale dá sa to. I maličkosťami môžeme dopomôcť. Je pravda, že ja som milovník kníh tlačených, ako kníhpredavačku ma to živý, avšak to neznamená, že nemôžem recyklovať, že nemôžem používať eko drogériu, že musím sa napchávať palmových olejom, a podobne. Je toľko malých vecí, ktoré keď len jeden človek urobí, tak na zemi bude krajšie. Od nás treba začať a ísť príkladom. A teší ma, že i mladí ľudia sa v tomto angažujú a nielen my staré baby :-).
    Prajem krásny deň

    http://cajazpalaca.blogspot.sk/2016/04/chranme-si-ju-ved-je-to-nas-domov.html

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím, že prichádza doba, kedy sa viacerým ľuďom (snáď aj nám mladým) konečne začínajú otvárať oči. Narážam hlavne na ten veľký 'boom' okolo vegetariánstva/ vegánstva a len tajne dúfam, že sa to časom - s rovnakým zápalom pre danú vec - prenesie aj na iné zložky nášho života - ako napríklad na spomínané recyklovanie, ktorému sa všetci vyhýbajú ako čert krížu.
      A aj keď sa ešte ani zďaleka nepodobám Tebe, si úžasným príkladom toho, že sa dá zvládnuť úplne všetko ak človek chce, verím že postupom času sa to bude zlepšovať. Len treba prestať byť rozmarným, večne nespokojným človekom. My si vlastne ani neuvedomujeme čo všetko máme, až kým o to naozaj nepríde, potom bude neskoro. :) No snáď včas všetci dostaneme rozum.
      Ďakujem pekne za komentár a prajem krásny deň aj Tebe. :)
      P.S.: Tvoj blog sledujem už dlhšie, jeden z najlepších a vždy sa tam rada vraciam. :) Hlavne k článkom - Hlášky z paláca, vždy sa neskutočne nasmejem. Proste ľudia. :D

      Odstrániť
    2. Jaaaj, ani nevieš ako veľmi si ma potešila. Minule som tak rozmýšľala a depkárčila, načo to vlastne robím, veď ma nikto nečíta a chcela som s blogovaním skončiť, no napadol ma nový článok a tak som koniec odložila. Ale tvoj koment ma potešil hneď dvakrát. V tom, že môžem veriť, že s našou mládežou to nie je až tak zlé, a že sa predsa len nájde niekto, kto si nájde čas a prečíta nejaký môj článok. Naozaj, fakt ďakujem a len tak ďalej v skrášľovaní sveta :-)

      Odstrániť
    3. Jaaaaj, veľmi skoro odpisujem na tento komentár, potlesk pre mňa. :D Ale vieš čo, momentálne sa práve nachádzam v rovnakom štádiu - čo ďalej, má to význam?, takže aspoň sa viem lepšie vcítiť. No na druhú stranu, čo je horšie a) mať veľa 'pravidelných čitateľov', ktorí až takí pravidelní nie sú, alebo naopak po b) mať ich menej ale vedieť, že sa na blog vždy radi vrátia? :) Ja sa na Tvoj blog budem s radosťou vraciať zakaždým a myslím, že sa nás nájde určite viac, takže to nevzdávaj a už vôbec nie, ak Ťa to baví. A vôbec nemáš za čo. ;)
      A k tej našej generácii, aj keď to momentálne nevyzerá práve ružovo, stále nás zopár je a v poslednej dobe by som povedala, že pribúdajú ďalší, čoraz viac. Nič nie je stratené. :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Vopred veľmi pekne ďakujem za každý jeden komentár. :)