Mŕtve dievča neklame (Jay Asher)

Originálny názov: Thirteen reasons why
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2017
Väzba: Brožovaná
Počet strán: 240
Moje hodnotenie: 5/5


Anotácia:

Najoceňovanejšia tínedžerská kniha posledného desaťročia. 

Moderná klasika tínedžerskej literatúry 21. storočia. 

 Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová – spolužiačka, do ktorej bol buchnutý. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jeden z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa.

***
Ladies and gentlemen, dovoľte mi predstaviť Vám adepta na najpredávanejšiu knihu roka 2017 (*drumroll please*) – Mŕtve dievča neklame. Už si ani nespomínam na to, kedy naposledy vznikol aspoň z polovice tak veľký ošiaľ v súvislosti s nejakou knižnou novinkou – nieto dielom, ktoré je už približne 10 rokov staré. A či si tento výstup na výslnie kniha naozaj zaslúži? Kúpiť – prečítať – posúdiť, pretože podľa môjho názoru by sa mala radiť k povinnej literatúre. Minimálne zopár ľudí by malo mať tú česť schytať ňou poriadny buchnát (samozrejme spôsobom, aby kniha neutrpela).

 Takéto knihy mám naozaj veľmi rada. Knihy, o ktorých sa nám na prvý pohľad môže zdať, že ich myšlienka je jasná a priamočiara, že ich obsah bude iba ďalším obohraným cliché s predvídateľným záverom, no počas obracania jednotlivých stránok pochopíme, že v sebe ukrývajú omnoho viac ako sa na prvý pohľad zdalo. Knihy, ktoré spôsobia, že svet navôkol vás na chvíľku zastane, no a keď sa znovu rozbehne, už nie je takým, akým býval predtým. Pretože Váš pohľad na ľudí, na život a na spôsob akým ho žijete, sa od základu zmenil. Zmenila sa podstata bytia. Nuž a táto kniha sa v mojom prípade jednoznačne radí do tejto kategórie.

„Títo učitelia nás chceli naučiť všetko o veličine x a jej vzťahu k veličine pí, namiesto toho, aby nás naučili lepšie porozumieť nám samým vo vzťahu k ostatným.“

Téma, ktorá sa stala nosnou časťou tohto príbehu stále nepatrí medzi tie, o ktorých sa ľahko hovorí, tobôž píše. V mnohých prípadoch je dokonca považovaná za tabu, niečo, čo by sa rozoberať nemalo. Žijeme v 21. storočí, no aj napriek tomu mnohí z nás stále nepochopili, že opovrhovať človekom, ktorý sa rozhodne pre taký radikálny čin, akým je samovražda, je hlúpe rovnako tak, ako aj následné odsudzovanie ich rodín. No a rozhodne to nie je téma, pri ktorej by sme mali rozoberať dôvody prečo daný človek konal tak, ako konal a už vonkoncom nie to, či vlastne boli postačujúce. Ak je toto naozaj to, nad čím sa poniektorí počas čítania knihy (prípadne pozerania seriálu) zamýšľali, nuž v tom prípade moji milí sme ...počkajte, ako to bolo? Hustá tekutina s polotuhou konzistenciou, ktorej základ tvorí hlavne voda? Áno, sme v kaši a možno teda ešte horšie.

„A o tom to asi celé je. Nik si nevie predstaviť, akú rolu hrá v živote druhých. Často o tom nemáme ani potuchy. Napriek tomu si na svoje správanie nedávame pozor.“

 Jay nám prostredníctvom Hannah sprostredkoval príbeh, ktorý v istých bodoch svojou autentickosťou a priamočiarosťou vyráža dych. Pripomína nám naše vlastné bytie, momenty nám všetkým dobre známe, ich sladkú či trpkú príchuť, ktorú sme mali možnosť neraz ochutnať. Tie s ktorými sa stretávame celý náš život, sú to takzvané up and downs, ktoré sa časom akosi naučíme vstrebávať bez toho, aby sme sa príliš zamýšľali nad ich podstatou. Kľúč k šťastnému životu, ktorý sa na svojej ceste k dospelosti snažíme získať - prestať nad všetkým príliš premýšľať. No nie vždy to ide tak ľahko, ako by sme si priali. Život neberie ohľady, kladie nám pod nohy rôzne polená, s ktorými sa však každý človek vysporadúva po svojom. Jedny ľahšie, iní zase ťažšie. No a v takých prípadoch veľmi pomáha, keď po našom boku stojí niekto, na koho je spoľah. Čo sa však stane, ak nikto taký nie je? Čo ak sa vám všetci otočia chrbtom?
Pri pohľade späť určite každý z nás dokáže nájsť aspoň jeden moment v svojom živote, kedy reagoval neprimerane. Nech už boli okolnosti akékoľvek, jednoducho sme spravili niečo, čo ľutujeme a ak by bolo možné vrátiť sa späť v čase, konali by sme inak. Špárať sa v minulosti je však zbytočné a to vlastne ani nie je mojím zámerom. Na čo sa snažím poukázať je to, že okrem týchto momentov, ktorých sme si vedomí, existuje kopa ďalších o ktorých nemáme ani len tušenia. Niečo, čo sme vykonali bez toho, aby sme sa vôbec zamysleli nad možnými následkami. Nuž a táto kniha je plná takýchto momentov. Prinúti človeka premýšľať o tom, ako s k ostatným ľuďom správa a zmeniť to. Pretože jeden nikdy nevie.

Nuž a týmto by som tok mojich myšlienok k tejto knižnej 'novinke' ukončila. Je to totižto nutné urobiť ešte predtým, akoby som sa rozbehla a skĺzla hlbšie do rozbúrených vôd mojich ponurých úvah na túto tému. Som si istá, že mnoho z Vás by sa o nej dokázalo baviť hodiny, no a v tom prípade nie je ani nad čím premýšľať. Ako vždy odporúčam v prvom rade knihu, pretože tie majú svoje osobitné čaro, no každopádne ani seriál nestojí za zahodenie. Určite sa však pripravte na to, že to nebude žiadna prechádzka ružovým sadom.
Za knihu by som sa chcela veľmi pekne poďakovať vydavateľstvu Slovart. Pokukovala som po nej už veľmi dlhú dobu (v čase keď o slovenskej verzii nebola ešte ani zmienka), jej preklad ma preto nesmierne potešil a to, že ju teraz môžem mať doma a kedykoľvek sa k nej vrátiť...bez komentáre, Ďakujem.♥
Vám ostatným, ktorí ste sa prečítali až na samotný koniec článku ďakujem a sľubujem, že sa už čoskoro vidíme pri ďalšej recenzii.;) Zatiaľ sa majte krásne. Bye♥

Komentáre

  1. Už aby som si to prečítala... Chcela by som sa už pustiť aj do seriálu, lenže povedala som si, že najprv si prečítam knihu a tak odolávam :D. Celkom ma prekvapilo, keď som si ju chcela pred pár dňami zaobstarať a vybehlo na mňa, že musím počkať na dotlač. Veď to vyšlo len pred mesiacom :D! Každopádne super recenzia :)!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako hovorím, táto kniha ide na dračku a ja sa tomu vlastne ani nedivím.:) Tak už len dúfať, že to nebude trvať príliš dlho, to odolávanie musí byť veľmi ťažké.:D No ak mám byť úprimná, mne sadla viac kniha. Nie preto žeby bol seriál zlý, to nie, práve naopak (v niektorých veciach bol dokonca lepší), no pri čítaní mi to všetko ubehlo akosi rýchlejšie. Avšak to už zasa opäť závisí od človeka.:)
      Ďakujem veľmi pekne a prajem pekný zvyšok dňa.:)

      Odstrániť
  2. Povedená recenze :) Na tuto knihu se také chystám, hlavně kvůli seriálu :) Jen škod té obálky, anglická je mnohem hezčí :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne.:) Takže seriál máš už zhliadnutý celý, dúfam teda, že kniha zaujme rovnako.;) Keď už spomínaš tie obálky, musela som si ju vygoogliť, pretože ja mám v hlave uloženú zrejme ešte tú úplne prvú verziu, v porovnaní s ktorou je naša určite krajšia. No ako tak pozerám, asi som si to poplietla s nejakou inou knihou, naozaj je pekná.:)
      Ďakujem za komentár a prajem pekná zvyšok dňa.;)

      Odstrániť
  3. Veronika, prečo mi to robíš? Ja už YA naozaj neverím a mám strach po tomto žánri siahnuť a teraz prídeš s touto eňo ňuňo perfektnou recenziou a opäť ma nalákaš! :D Ha, ale zas na druhej strane young adult, ktoré nemá nič spoločné s fantasy a rieši bežný život a ťažké otázky je niečo, čo ma stále baví. Veď taká Šťastná sedmička, či Vymyslela som si ťa...hm, a možno sa k tým obľúbencom pridá aj Mŕtve dievča neklame. Páni, tvoj tok myšlienok bol úchvatný a napísala si to bravúrne, to myslím smrteľne vážne❤^.^❤
    Tak mi chýbali tvoje recenzie a teraz budem nedočkavo vyčkávať ďalšie :D Naozaj skvelá recenzia❤❤❤ Prajem ti krásny víkend ;))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mony, vyrieš to ako ja, ja som si pozrela seriál (fakt dobrý bol!) a keď mamina počula, o čom seriál je, hneď mi dala za úlohu zohnať jej knihu. Je jej jedno, že je to YA, pokiaľ je dobrá téma, netreba sa báť ani teenagerskej literatúry :)
      Veronika - výborne si poznamenala, že cesta k dospelosti znamená prestať veci príliš dramatizovať. Ja som písala siahodlhý koment k Andrejke na blog (Forever a dreamer) a presne o tom dramatizovaní som tam písala. Si asi prvá, ktorá tento element v recenzii spomenula (teda, v recenziách, čo som čítala).

      Odstrániť
    2. Tak s tým súhlasím, pokiaľ je dobrá téma, netreba sa báť :D Len teraz neviem, kniha alebo seriál? O.o No, asi dám radšej prednosť knihe, len momentálne je vypredaná takže musím čakať na dotlač :D Ale teším sa na ňu ^.^

      Odstrániť
    3. Mony - ďakujem Ti z celého srdca za taký nádherný komentár.♥ Naozaj to pre mňa veľa znamená, každé jedno pekné slovo, keďže recenzie vydávam zakaždým s tak malou dušičkou.:) Dospela som totižto do bodu kedy mám pocit, že aj môj blog by potreboval nejaké to osvieženie, čo je však zatiaľ iba v ranom štádiu riešenia.:D To len tak na okraj keďže v poslednej dobe pozorujem samé zmeny -
      k lepšiemu.:) Ďakujem teda ešte raz.:) Čo sa knihy týka, áno, radí sa to medzi žáner YA, ale tak ako píšeš - tento príbeh sa dotýka reálneho života, niečoho, s čím sa stretávame aj my osobne v každodennom živote, takže si myslím, že ak si Ťa získala Šťastná sedmička, aj táto kniha ma celkom vysoké šance.;) Je to však iba na Tebe - obe, kniha aj seriál, sú veľmi dobrou voľbou.:) Krásny zvyšok predĺženého víkendu aj Tebe.♥
      Peťa - vidím, že čo sa týka zvyšných blogov, výrazne zaostávam a to sa teda musí zmeniť.:D U Mony som totižto čítala recenziu na knihu Ví o Tobě a viem, že si ju zrecenzovala aj ty a keďže u Teba človek zakaždým natrafí na úžasné diela (a toto ma už vlastne do istej miery aj oslovilo), chcem vedieť aj Tvoj názor. Späť ale k 13 reasons. Priznávam, že som zatiaľ nečítala ani jednu recenziu, iba čo to na Goodreads a teda nemám prehľad. Pokiaľ však nerozoberali to, či je dôvody boli postačujúce, myslím, že sa to dá prepáčiť. Každopádne ďakujem veľmi, veľmi pekne za pochvalu (ak to tak môžem nazvať?). Potešila.;) Aj Tebe prajem krásny zvyšok predlženého víkendu.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Vopred veľmi pekne ďakujem za každý jeden komentár. :)