Nebojácna (Dina L. Sleimanová)

Originálny názov: Dauntless
Séria: Chrabré srdcia
Vydavateľstvo: i527.net
Rok vydania: 2016
Väzba: Brožovaná
Počet strán: 304
Hodnotenie: 2,5/5


Anotácia:

Tam, kde sa legenda stretáva s históriou, jedna mladá žena bojuje za nevinných.

Po neúspešnom pokuse zavraždiť kráľa je lady Merry Ellisonová – pôvodom dcéra baróna – v nemilosti trónu. Svojou odvahou a schopnosťami je ochotná urobiť všetko, aby ochránila osirelé deti z jej panstva. Skupinka sa dostáva do povedomia ako Duchovia z Farthingalského lesa a Merry zisťuje, že s rastúcou popularitou sa im do cesty stavia stále viac problémov a jej úloha je čoraz náročnejšia. Timothy Grey, deviaty potomok baróna z Greyhamu, túži vykonať nejaký skutok, ktorý by ho preslávil a priniesol mu vlastný titul. Keď Duchov z Farthingalského lesa zahliadnu vo Wyndeshire, kde Timothy posluhuje miestnemu grófovi ako jeho pobočník, zdá sa, že šanca je na dosah. Len čo sa však tvárou v tvár stretne s vodcom zbojníkov, je nútený všetko prehodnotiť.

***
Nuž, ako len začať. Táto recenzia sa mi bude písať naozaj veľmi ťažko, keďže som sa na túto knihu nesmierne tešila, no moje výsledné pocity boli napokon presným opakom - sklamaním. Bola to moja prvá skúsenosť s kresťanskou literatúrou, ktorá nebola zameraná na skutočné príbehy, týkajúce sa stretnutia s Bohom, takže by som ani tak nehovorila o nejakých konkrétnych očakávaniach, ktoré by nastavovali laťku príliš vysoko. No keď už sme pri tom, skôr by som v tomto prípade použila slovo mylné - anotácia totižto vo mne vyvolala trošku mylné očakávania. Každopádne, zvedavosť tu naberala úplne nové rozmery. V čom bude príbeh iný, ako veľmi sa bude líšiť a čo sa tam bude rozoberať, akým štýlom – všetky tieto otázky viseli vo vzduchu a odpoveď na ne mi mohla poskytnúť iba kniha samotná . A keď sa mi toto dielo konečne dostalo do rúk, od samého nadšenia som sa hneď pustila do listovania...no a prvé prekvapenie na seba nenechalo dlho čakať.

Som si vedomá toho, že poniektorým možno teraz budem pripadať ako bežný človek s plnou hrsťou predsudkov a názorov, ktoré majú od pravdy na míle ďaleko a s vierou ako takou nemajú vôbec nič spoločné, no ako som už spomínala pred chvíľou, v tejto oblasti až taká sčítaná nie som a knihy ako Chatrč sa uberajú celkom iným smerom zmýšľania, takže považujem za normálne, že moje predstavy sa uberali presne opačným smerom. No a nakoniec boli nasledovné...
 Na základe anotácie som očakávala napínavý príbeh o snahe o prežití a o budovaní lepšej budúcnosti, kde sa napokon predsa len spomenie aj vrúcna, čistá láske voči JEDNÉMU mužovi, ktorá našej hrdinke Merry pomôže prekonať ťažké chvíle a dá všetko do poriadku. A že to bude niečo naozaj prekrásne, pretože kresťanské ponímanie vzťahov dokáže lásku vždy vyzdvihnúť na tak vysoké priečky, až Vaše srdce dostane krídla a samo vzlietne niekde vysoko spolu s hrdinkami príbehu – či už sa jedná o lásku medzi dvoma ľuďmi alebo ide o konkrétny vzťah človeka s Bohom. Všetko by to malo byť prirodzené a nenútené.
 A aká bola skutočnosť? Autorke sa podaril presný opak. V tomto príbehu sa nám lásky dostalo požehnane, dokonca by som povedala, že jej bolo až príliš, zatiaľ čo spomínanému boju za nevinných sa ušlo iba zopár stránok. Vzťahy medzi postavami sa tu rozoberali dokonca natoľko, až to na mňa začalo mať rušivý vplyv a skutočná dejová línia tak úplne zanikla, aj napriek nesmiernemu vypätiu síl sústrediť sa práve na ňu. Merry síce postihol krutý osud, s ktorým sa človek nevysporiada len tak ľahko, no napokon som z toho mala dojem, že ju to akosi ani netrápilo a väčšmi si lámala hlavu nad tým, čo teraz s jej odloženým sobášom, ktorý sa už pravdepodobne neuskutoční a ak, koho si napokon vybrať za manžela?! To že je na Vašu hlavu vypísaná odmena je v tomto prípade úplne nepodstatné.

Keď sa pohrúžila do kolobehu prírodných zázrakov, zdalo sa, že čas zastal. Tlkot jej srdca sa zjednotil s rytmom lesa. Jej uši sa naladili na harmóniu vtáčieho spevu a šum lístia. Plnými dúškami nosom nasávala prenikavé vône machu a pôdy, ktorú korunovala jemná kvetinová aróma. 

Celý príbeh sa odohrával presne v tomto duchu a tak je podľa mňa prirovnávanie Merry k Robinovi Hoodovi (stále sa mi tisne na jazyk slovo irelevantné) úplne scestné... ospravedlňujem sa, asi som použila trošku silnejší výraz, ale ozaj to neviem pomenovať inak. Za troškou akcie si čitateľ musel počkať hodnú chvíľu a aj keď sa ňou autorka predsa len rozhodla dielo obohatiť, vždy to napokon ostalo pri otázke voľby medzi Allenom alebo Timothym. A tak som teda nebola uchvátená ani príbehom a ani postavami, i keď v určitých častiach to naozaj vyzeralo nádejne. Dokonca v jednej pasáži sa autorke skoro podarilo zo mňa dostať zopár sĺz, až kým to nepokazila tým, že z celej situácie urobila akúsi ‚okultnú‘ seansu. Vážne si to inak neviem vysvetliť a v danom momente to chcelo istú dávku odhodlania pokračovať ďalej v čítaní. Celý tento vzťah medzi Bohom a Merrynou družinou mi prišiel vynútený, ba v niektorých situáciách až naozaj vyhrotený do absurdných predstáv.

Ako som sa teda postupne dostávala ku koncu tohto príbehu, nádej vo mne aj napriek všetkému nepohasínala a stále sa našla aspoň štipka záujmu o to, ako si napokon naše hrdinky poradia. Dúfala som, že to predsa len naberie grády, ak z toho má byť séria. Nestalo sa.
 Ak by sa autorka toľko nezaoberala ľúbostným trojuholníkom, ktorý sa jej podarilo vytvoriť a viac priestoru by venovala skutočnému problému, ktorým bol boj o prežitie s neľútostným kráľom, myslím, že by si ma týmto príbehom skutočne omotala okolo prsta. A tak nielen stručný záver, ale celá kniha mohla byť oveľa rozvinutejšia a zaujímavejšia. Bolo mi naozaj ľúto, keď sa to všetko uzatvorilo behom zopár strán. Povedala by som, že to bolo doslova odfláknuté a autorka tým zahodila skvelú príležitosť napísať niečo naozaj dobré - dôkazom toho sú Historické poznámky na konci, ktoré ma upútali dokonca viac, ako príbeh samotný. Ak autorku vážne tak veľmi bavilo písať viac o Merrynom ľúbostnom živote ako o nemilých časoch za éry kráľa Johna, kniha by sa mala premenovať s Nebojácnej na Nerozhodnú. Tým by sa všetko objasnilo a možno by to zvýšilo číslo v mojom hodnotení.

No a ako už je u mňa zvykom pri recenziách tohto typu, na záver iba podotýkam -  100 ľudí, 100 chutí. Stihla som si totižto všimnúť mnoho pozitívnych ohlasov, ktoré svojím množstvom tie negatívne prevyšujú s prehľadom a preto by som túto knihu hneď nezavrhovala. Ak sa obzeráte po niečom ľahšom a oddychovejšom na čítanie, Nebojácna je rozhodne tou pravou. Navyše, tie opisy prírody miestami ozaj berú dych, s čistým svedomím môžem povedať, že minimálne tejto črte knihy nemôžem vytknúť absolútne nič. A brutálne krásnej obálke, ktorá ma svojim vzhľadom okúzlila hneď v prvej sekunde, tiež nie (divné, že to spomínam až teraz) . Nuž a týmito peknými slovami sa s Vami lúčim. Snáď sa čoskoro vidíme pri ďalšom článku. Prajem Vám krásny zvyšok Nedele. Bye♥
***
Za recenzný výtlačok veľmi krásne ďakujem vydavateľstvu i527.net.♥ Ak Vás táto kniha napokon predsa len upútala, môžete si ju kúpiť TU alebo kliknite na názov knihy o pár riadkov vyššie.

Komentáre

  1. :/ Júúj, tak to ma mrzí, že Nebojácna nesplnila tvoje očakávania, ale ďakujem, že si nám predostrela tvoj názor, pretože ja som napríklad nevedela, že sa tu nachádza ľúbostný trojuholník ( a tí, čo ma poznajú dlhšie , vedia, že tie ja naozaj veľmi nemusím :D , takže naozaj vďaka. Uvidím, či sa ku knihe čoskoro dostanem, no po tvojej recenzii si ju nedám na vrch svojho zoznamu ;) :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ver mi, že mňa o to viac, no ale tak čo s tým narobím. Ostáva mi iba dúfať, že Strážkyňa príbehov si u mňa udrží dobrú mienku až dokonca a ja tak budem môcť napísať konečne aj niečo pekné.:) Och, no tak tie trojuholníky môže iba málokto.:D Myslím, že jedinou výnimkou sú Pekelné stroje, ale inak je pre autorov písať o niečom takom naozaj veľkým rizikom - podľa môjho názoru.
      Dúfam, že ak si k Tebe predsa len raz nájde cestu, zaboduje trošku vyššie, ako to bolo v mojom prípade.;) Zatiaľ sa maj krásne.♥

      Odstrániť
  2. Škoda, že sa ti kniha až tak nepáčila. :( Ja si ju určite chcem prečítať- už len kvôli krásnej obálke, ktorá osvieži moju knižnicu. :D (áno, som strašný maniak na obálky). Každopádne, veľmi pekne napísaná recenzia! :O Maj sa nádherne a prajem viac šťastnejšiu ruku.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tá obálka je naozaj čarovná, aj mne úplne vyrazila dych a na poličke sa vyníma prekrásne.:) Takže v tomto Ťa úplne chápem.:D Dúfam však, že Ti učaruje aj príbehom, ten je v konečnom dôsledku najdôležitejší.:)
      Ďakujem veľmi pekne.♥ Maj sa krásne a príjemné chvíle strávené čítaním.;) Vďaka ešte raz.

      Odstrániť
  3. Ach, Veronika, mňa tie tvoje recenzie tak bavia :D A opäť si mi vykúzlila úsmev na tvári, lebo v niektorých prípadoch sa inak ani nedalo :)) Vo všetkom s tebou súhlasím a úplne si vystihla to, čo vlastne vadilo i mne, takže sa s tebou zhodujem na 1000%.
    Ono by to bola fajn kniha, len ako píšeš, asi by sa jej viac hodil názov Nerozhodná ako Nebojácna. Sklamala ma vo viacerých ohľadoch a cítim sa oklamaná, pretože takýto príbeh anotácia veru nesľubovala :/ A mrzí ma, že tvoja prvá skúsenosť s kresťanským románom skončila takto :/ Ale to vieš, nie každá sa podarí a táto sa ani podľa mňa nevydarila a aj ja som mala presne ten istý pocit ako ty, že Boh tam bol akoby vynútene, čo ma naozaj mrzelo :( Avšak, verím, že sa ti do rúk dostane naozaj prekrásny kresťanský román, lebo ich vyšlo na Slovensku vážne dosť a ak budeš chcieť, mám pár tipov :D
    Nuž, moja recenzia sa bude niesť v podobnom duchu ako tá tvoja...škoda, kniha potenciál mala, ale pohorela na tej láske, ktorá ma úplne otrávila a čítať som už nevládala :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To ma naozaj veľmi teší.:D O to viac, že v tomto prípade ide o recenziu, ktorá sa nenesie vo veľmi pozitívnom duchu.:) A viem, že som Ti to už pár krát hovorila, ale opakovanie je matkou múdrosti a mne sa vážne uľavilo, keď som zistila, že predsa len nie som jediná, ktorej kniha jednoducho nesadla. A keď sme sa navyše v toľkých bodoch úplne zhodli. Síce to nie je vec, z ktorej by sa mal človek tešiť, no dúfam, že chápeš ako to myslím.:) Na kresťanské romány určite nezanevriem a pevne verím, že sa mi do rúk ešte niekedy dostane kniha, ktorá ma svojim obsahom úplne odrovná, iste je ich plno.:) A za tie tipy budem určite veľmi vďačná!:D Sem s nimi.
      K Tvojej recenzii sa hneď po dopísaní tohto komentára prekliknem a som veľmi zvedavá.
      Áno, to teda mala a je obrovská škoda, že ostal nevyužitý. Kto vie, možno sa autorka na jej pokračovaní potrápi trošku viac a sústredí svoju pozornosť na podstatnejšie veci.:)

      Odstrániť
    2. Ak by som ti mala odporučiť nejaký ten krásny a kvalitný kresťanský román, určite by to bola Vykúpená láska od Francine Riversovej♥ Tú knihu zbožňujem a vďaka nej som zistila, aké sú tieto romány nádherné. Je to moja najobľúbenejšia kniha a ešte zatiaľ nič ju neprekonalo :) Síce viem, že na romantiky až tak nie si, no možno by sa ti páčila. Inak ak kamarátka túto knihu ešte nečítala, tak jej ju rýchlo odporuč...milovníci kresťanských kníh by ju mali mať povinne :D Ale nie, je vážne nádherná a ako si krásne spomenula v recenzii, ten vzťah a láska vnímaný z kresťanskej stránky je prenádherný♥
      Od Riversovej bola zatiaľ každá kniha krásna (Leotina záhrada, Most do prístavu, Dieťa zmierenia, Šarlátová niť...boli super, no vždy mi v nich niečo chýbalo ale kvalita ostala...och, a chystá sa nová jej kniha, som z toho úplne mimo :D), no Vykúpená láska je jednoducho top a srdcovka na celý život. A teraz mám ďalšiu, Rubínovú žatvu od Tessy Afsharovej...joj, to bolo úžasné ^.^ Od Tessy je krásna aj Perla v piesku, aj Perla z Moabu, no tá ma až tak nechytila...Tajomstvo Pembrooke Parku bolo tiež fajn a som zvedavá na ďalšie knihy od tejto autorky (potom od kamarátky si nezabudni požičať, bola to pekná oddychvka aj pekne spracovaná :)). Ach, teraz určite na niečo zabudnem...hmm, Odlúčení od Austinovej bolo tiež pekné, ale vzaté inak ako som zvyknutá, tam sa viac riešili vzťahy, no bolo to skvelé čítanie..Och, a ešte jedna moja srdcovka je Rovnako iný ako ja od Rona Halla a Denvera Moora...nie je to román, ide o biografiu, no je to taká prekrásna kniha...škoda však, že je už vypredaná :/
      Myslím, ž teraz ma chytí aj séria Aljašská odvaha...je toho vážne dosť a určite ešte niečo pribudne :D Ak ma niečo nadchne, určite dám vedieť :D maj sa krásne♥

      Odstrániť
    3. Uuuuuu, ďakujem veľmi pekne za takýto zoznam. Knihy už mám spísané, dokonca som dnes o tom už aj diskutovala so spolužiačkou a dala jej tak do pozornosti aj tie tituly, ku ktorým sa ešte nedostala (až tak veľa ich nebolo). Tak či onak, na knihy sa veľmi teším, mám ich už sľúbené, takže teraz si už len nájsť chvíľku voľna na ich čítanie. :D

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Vopred veľmi pekne ďakujem za každý jeden komentár. :)